Ekspert anbefaler at beskytte sig mod kommende prischok

Ekspert i det globale svinemarked advarer om kommende hårde tider for det globale svinemarkedet.

I sin kvartalvise anmeldelse af verdensmarkedet for svinekød til netavisen pigprogress.net forudser ekspert i det globale svinemarked John Strak op til flere prischok i 2018.

”Det kan være på tide at sætte ekspansionsplanerne tilbage på hylden og kigge efter en pude eller en sikkerhedssele til beskyttelse mod de prischok, som 2018 vil levere”, skriver John Strak.

Han forklarer, at svinekødspriserne på de store markeder har været svagt faldende i det første kvartal af 2018. Faldet er sket på trods af økonomiske data fra de fleste lande, som viser vækst i forbrugernes indkomster og tillid.

John Straks analyse på pigprogress.net er lavet ud fra betragtninger fra tre globale markedstendenser fra Kina, USA og Europa.

Kina overvejer at indføre importtillæg på 25 procent på svinekød fra USA. Desuden er de kinesiske svinekødspriser det laveste for fjerde år i træk. Begge tendenser er problematiske for det globale svinemarked.  

I USA oplever man lige nu et fald i svinekødspriserne. Sammenlignet med de tre sidste år er det nuværende fald, ifølge John Straks, langt hurtigere og stejlere end den normale sæsonmæssige tendens. Hvis den sæsonmæssige opgang ikke ankommer i april, så bør alarmklokkerne ringe, forklarer han.

John Strak forsøger desuden at analysere bevægelserne i Europas svinemarked. Tal fra december viser en samlet stigning på en procent i antallet af avlssøer og en stigning på tre procent i antallet af avlssvin.

På trods af disse stigninger, er Europa, ligesom USA, spændte på, hvornår den sæsonmæssige opgang i svinekødspriserne starter.

Endelig har eksporten af europæisk svinekød til Kina været under pres i anden halvdel af 2017, og eksporten faldt med ca. 20 procent i januar 2018.

Alt i alt forventer John Strak en forsigtig faldende tendens i de globale svinekødspriser i løbet af 2018.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle