Kandidat nr. 2: Thise Mejeri

Med en øget omsætning på 19 procent og et resultat, der overgik egne forventninger, har Thise på imponerende vis vendt krise til succes

Mælkebiler med 250.000 liter økologisk mælk fra 65 andelshavere ruller hver dag ind på mejeriet. Mælk der for mange forbrugere ikke bare er mælk, men mælk fra Thise. I 2014 øgede mejeriet sin omsætning med 19 procent og har kunnet matche sin store konkurrent, Arla, på afregningspriserne. Overskuddet var på 21,4 mio., og egenkapitalen steg fra 62 mio. kr. til 69 mio. kr.

Så positivt så det langt fra ud i 2013, hvor mejeriet ikke var i stand til at afsætte hele sin mælkemængde økologisk og dermed ikke fik de bedste priser. Som delvist resultat heraf forlod ni andelshavere mejeriet i protest, og Thise var i krise. Ledelsesgruppen gik i solidaritet frivilligt ned i løn.

»Den manøvre høstede vi stor anerkendelse for hos landmændene, og siden er vi blevet konkurrencedygtige igen,« fortæller mejeribestyrer Poul Pedersen.

At mejeriet i 2014 har kunnet forbedre resultat og omsætning skyldes flere faktorer; en øget forædlingsgrad og effektivisering i produktionen, hjulpet af forbedrede markedsvilkår. Men fremgangen kom ikke uden omkostninger, for mejeriet var ikke gearet til væksten, selvom alle medarbejdere kløede på og lagde deres hjerteblod i mejeriet.

»Ledelsesmæssigt og organisationsmæssigt er vi kommet på den anden side af helvede. I foråret 2014 måtte vi faktisk have hjælp af en arbejdspsykolog. Vi fik igangsat ‘projekt bedre weekender’, der skulle sørge for, at vi holdt vores weekender hellige. Og hen over sommerferien faldt blodtrykket,« fortæller Poul Pedersen.

Thise mejeri producerer tæt på 100 forskellige produkter, blandt andet mælk, skyr, ost og smør.

»Vi var de første til at udnytte variationen i naturen med f.eks. jerseymælk 0,5 procent i 2001. Siden lavede vi skyr, Vesterhavsost - og vi har Gyrup gårdmælk, som vi også var først med, så vi har ikke levet forgæves,« siger Poul Pedersen.

Langt den største del af Thises omsætning hentes på hjemmemarkedet, og virksomheden har kun en lille eksportandel på 18 procent. Eksportandelen skal dog stige - primært på de nære vesteuropæiske markeder, men virksomheden har også startet eksport til Kina.

På det danske marked er partnerskabet med Coop dominerende. Supermarkedskæden aftager mere end to tredjedele af mejeriets produktion. Men på mejeriet ser man det mere som en styrke end som en svaghed, selv om det kræver mod.

»Coop har aldrig været skyld i, at vi ikke var været konkurrencedygtige. Tværtimod har det været med til at bære os igennem krisen, og vi ser det som et stærkt partnerskab, som er at foretrække. Det er da farligt, men Coop er også afhængige af os. Vi er deres femtestørste leverandør, og vi gør selvfølgelig meget for, at de også er glade for os,« udtaler Poul Pedersen.

Partnerskabet med Coop betyder også, at Coop tager sin del af opgaven med at brande Thise, hvilket må siges at være lykkedes. Derved kan Thise holde deres markedsføringsbudget på et minimum. Fra 1. juli 2016 udvides samarbejdet yderligere, idet Thises andelshavere skal levere deres oksekød til Coop under navnet Thise og Ko.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle