Kandidat nr. 4: Kartoffelmelscentralen

I 2014 rundede KMC den magiske milliard i omsætning - og det kun to år efter virksomheden mistede 88 mio. kr. i EU-støtte. Udsigten til at miste støtten fik selskabet til at tænke innovativt og finde nye anvendelsesmuligheder for kartoffelstivelse.

En mia. kg gode danske kartofler - eller næsten tre gange så mange kartofler, som den danske befolkning hvert år fortærer - blev sidste år omdannet til kartoffelmel eller specialprodukter hos KMC. Virksomheden eksporterer i dag til 80 lande, og 98 procent af omsætningen kommer fra eksporten. Omsætningen steg 16 procent fra 935 mio. kr. i 2013 til lige over 1 mia. kr. i 2014.

Det hvide guld - som kartoffelmelet meget sigende er blevet kaldt de senere år - bliver til nudler i Japan, gnocchi i Italien, babymad i Tyskland og bruges som alternativ til f.eks. mælkeprotein, æg og gelatine i et utal af produkter som f.eks. vingummi, leverpostej og mayonnaise samt osteprodukter. Og der findes stadig uudnyttet potentiale i den underjordiske knold.

Tilbage i 2010 var udsigten dog en helt anden for KMC. Selskabet stod til i 2012 at miste 88 mio. årlige støttekroner fra EU, og KMC var derfor nødt at tænke nyt.

»I den europæiske branche forudså man et regulært blodbad, når støttekronerne forsvandt. Vores plan var at finde de penge andre steder. Så vi lavede en strategi, hvor vi optimerer råvareproduktionen og samtidig satser på forædling til fødevareingredienser. Med den strategi fandt vi de 88 mio. kr. og mere til, inden der var gået fem år,« fortæller Nicolai Hansen, CEO i KMC.

En sådan udvikling koster natuligvis investeringer, og alene i 2013 investerede KMC over 100 mio. kr. blandt andet i et forsøgscenter og et koldtvandstårn. Inden for de seneste år har man åbnet kontorer i Dubai, Hongkong og Bangkok. Alligevel har virksomheden kunnet holde, hvad den lovede kartoffelavlerne. Udbetalingen har været høj, takket være betydelige overskud.

»For os er det en vigtigt del af vores identitet og vores værdikædegrundlag, at vi er ejet af danske kartoffelavlere, der sikrer vores råvaregrundlag. Selv om der var usikkerhed for fremtiden, stod avlerne bag os og var med til at tage beslutningerne. Det har skabt sikkerhed, at det ene ben i vores to-strengede strategi fortsat er kerneforretningen lig med volumen, den anden del er værditilførsel til ingredienserne. Vi har kunnet leve op til det, vi lovede, så vi også i dag har avlernes tillid,« forklarer Nicolai Hansen.

Udviklingen har også krævet en lang række nye kompetencer.

»Som en del af den danske fødevareklynge har vi adgang til de dygtige folk, som vi skal bruge. Vi kommer også til at skulle hente flere medarbejdere i fremtiden.«

Strategien og vækstambitionerne er klare de næste fem år – fra 165.000 ton i 2013/14 til cirka 220.000 ton i 2020, en vækst svarende til 5 procent årligt på bulkvaren og en vækst på 10-20 procent på ingredienserne med både nye og eksisterende produkter.

»Det er ambitiøse mål, men det er en forlængelse af vores strategi de seneste fem år, som vi er lykkedes med,« slutter Nicolai Hansen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle