Kandidat nr. 5: Kverneland Group Kerteminde

»Kubota er den helt rigtige ejer for os,« siger adm. direktør Claus Udengaard Thomsen, Kverneland Group Kerteminde A/S

I maj 2012 blev landbrugsmaskinkoncernen Kverneland Group overtaget af den japanske koncern, Kubota Corporation.

Overtagelsen gav naturligt nok nervøse trækninger i dele af den 138 år gamle og norsk baserede virksomhed, der beskæftiger cirka 2.500 personer i en række lande, heraf knap 400 i Danmark.

Men resultatet har været meget positivt, vurderer Claus Udengaard Thomsen, der er adm. direktør for Kvernelands danske fabrik i Kerteminde og desuden group director for forskning og udvikling i hele Kverneland-koncernen.

Kan lære meget af Kubota

»Kubota er den helt rigtige ejer for Kverneland. Vi har meget at lære af Kubotas måde at producere på, og det er vi på vej til,« siger Claus Udengaard Thomsen.

»Kubota er en industriel investor med en mission om at hjælpe landmænd til at skabe flere og bedre fødevarer - altså samme mission, som Kerneland har. Det styrker vores langsigtede perspektiv, og heldigvis tilfører Kverneland også kompetence og nye produktgrene til Kubota. Vi skal ikke pyntes op til salg, som det kunne være tilfældet, hvis vi var ejet af en finansiel investor.«

Kubota har klart meldt ud, at man satser på Kverneland i fremtiden som et selvstændigt selskab med egne brands.

Nye produkter når længere ud

Kverneland Kerteminde har gennem de seneste par år opnået en betydelig fremgang i sit økonomiske resultat, og ifølge Claus Udengaard Thomsen skal Kubota tildeles en pæn del af æren for det.

»Vi har både lanceret en række nye, stærke produkter, og samtidig har vi fået adgang til et større globalt distributionsnet end før. Kubota står stærkt på flere store markeder, og det høster vi synergi af,« siger direktøren.

Mellem 10 og 20 nye produkter sendes hvert år på markedet som et konkret resultat af, at cirka 5 pct. af omsætningen er afsat til produktudvikling. Hovedparten af produkterne sælges under Kvernelands egne brands, men andre konkurrerende selskaber køber også en pæn andel af maskinerne og får dem malet i egne farver.

»Hvis salg til konkurrenterne kan øge vores volumen og dermed gøre os mere effektive, gør vi det gerne. Og det er vel det bedste tegn på kvalitet til den rigtige pris at have sine konkurrenter som kunder,« siger Claus Udengaard Thomsen.

»Hemmeligheden består i at forstå kunden - landmanden - og give ham produkter, som han vil købe. Dernæst i at producere dem effektivt, og om det sker i Polen, Frankrig eller Danmark har mindre betydning. Vores omkostninger ligger stort set på niveau med vores konkurrenter i andre lande.«

Verdensmester

Kverneland Kerteminde er i færd med at implementere de metoder, der ifølge direktøren har gjort Kubota til verdensmester i produktion af landbrugsmaskiner.

»Det handler ikke alene om at bruge flere robotter, men om at blive effektive over en bred kam. Det ligger i deres dna,« siger Claus Udengaard Thomsen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle