Med hjælp fra Liebherr er Torion klar til job fra dag ét

Glem børnesygdomme og ligegyldige løsninger. Claas Torion er et gennemtestet Liebherr produkt, krydret med duften af landbrug.

Farverne er grønne. Men Claas’ første serie af gummihjulslæssere til landbruget kommer fra Liebherr. Ganske få detaljer er ændret på Torion i forhold til en Liebherr gummiged, og det betyder, at betjening, interiør, drivlinje og hydraulik er afstemt fra Liebherr.

Jeg har haft lejlighed til at køre med en række forskellige modeller af Torion, og det er tydeligt at mærke, hvordan der er tale om færdige, gennemtestede maskiner, som bygger på Liebherrs mangeårige erfaring. Trods det nye navn i Claas-regi har du ingen grund til at bekymre dig om børnesygdomme og underlige løsninger. Alt ser ud og fungerer, som det gør af en årsag - hvad enten man så kan lide det eller ej.

 

Løfter højt med lang arm

Gummigeden er pr. defination i hård konkurrence med teleskoplæssere og taber ofte på grund af manglende læssehøjde. Torion får hjælp på det punkt.

I de to største klasser kan man få alle fem modeller (1177, 1410, 1511, 1812 og 1914) med en lang læssearm, som betyder henholdsvis 4,51 og 4,64 meter løftehøjde målt ved skovlens drejepunkt. Med en højtipskovl i enden når du op på 5,3 og 5,16 meters løftehøjde - vel at mærke målt ved underkant skovl og ikke ved drejepunktet, som sidder højere oppe.

Med Torion kan du også vælge mellem to forskellge skovl-kinematikker. I mellemklassen er det P- eller Z-kinematik. I den store klasse er det Agro- eller Z-kinematik. Begge har fordele og ulemper.

I forhold til Agro-kinematikken er Z-versionen ekstremt meget hurtigere i hydraulikken til skovlen. En aha-oplevelse, når man arbejder med de to side om side. Til gengæld holder Z-kinematikken ikke helt samme parallelle vinkel fra top til bund og omvendt, og du kan desværre ikke få Z-kinematikken med lang læssearm. Så der er et par valg, der skal tages.

For maskinstationer er Z-kinematik uden tvivl nummer ét.

2.000 timer mellem service

På den store serie med Liebherrs egen motor er der særdeles langt mellem serviceintervallerne. 2.000 timer for olieskift, hvis du benytter den korrekte olie, og 1.000 timer, hvis motoren kører med olie af lavere standard.

På service-siden adskiller Torion sig dog lidt fra Liebherr: Fordi Torion er et ’Claas’ produkt, foregår servicen hos Claas-forhandlere. Det er et plus, hvis du i forvejen har maskiner fra Claas og et samarbejde med den lokale forhandler.

Trinløs transmission i toppen

Torion er ret enkel i kabinen. I de to største klasser ligner betjeningen meget hinanden, skønt kabinen er lidt smallere på mellemserien.

Begge har joystick til skovl og arm og på den sidder kontakten til skift af kørselsretning. Derudover er der et panel med knapper samt en touch-terminal med enkel og overskuelige funktioner.

Med til betjeningen af skovlen hører også Claas Smart-Loading. Det giver dig mulighed for at indstille et nedre og øvre niveau for højden af læssearmen samt en vinkel for skovlen. Du aktiverer funktionerne ved at skubbe joysticket i en af dets fire retninger.

Transmissionsmæssigt adskiller de to klasser sig. Mellemserien har en hydrostatisk transmission, mens Torion 1812 og 1914 kører med en trinløs ZF-transmission.

Den trinløse er hurtig i sine retningsskift, og den arbejder desuden sjældent med mere end 1.700-1.800 motoromdrejninger, hvilket sænker både støj- og dieselforbruget.

Faktaboks

Specifikationer: Claas Torion Læssemaskiner

  • Syv modeller i tre forskellige klasser
  • Torion 535 og 639: 5,2 og 5,6 ton. 63 og 68 hk. Hydrostatisk fremdrift
  • Torion 1177, 1410 og 1511: 12,6, 13,9 og 14,3 ton. 140, 155 og 167 hk. Hydrostatisk fremdrift (Varipower)
  • Torion 1812 og 1914 på 18,7 og 19,5 ton. 195 og 228 hk. CVT-transmission
  • Motor: Yanmar, DPS, Liebherr - 4 cyl

5 egenskaber ved Claas Torion

  1. Service: Torion serviceres gennem Claas’ forhandlernet. Kører op til 2.000 timer mellem skift af motorolie
  2. Gul maskine: Torion markedsføres som Claas, men er et 100 pct. Liebherr produkt i konstruktion og design
  3. Konfiguering: Torion fås med forskellige læssearme og med forskellige skovl-kinematikker afhængigt af behov
  4. CVT: Torion 1812 og 1914 kører med lave omdrejninger pga. CVT fra ZF.
  5. Betjening: Kun joystick - ikke to-greb.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle