Dansk And får atter et slagteri herhjemme efter syv år med dyretransporter sydpå.
Når Martin Daasbjerg skal have slagtet sine økologiske ænder, så sætter han dem i kasser, så de kan blive fragtet de cirka 700 kilometer sydpå til Holland, hvor de slagtes.
Det er ærgerligt, og nu ser det da også ud til snart at være fortid. For efter syv år uden et dansk andeslagteri, så har andeproducenterne nu i samarbejde med en investor købt det gamle slagteri Jutland Meat, som sidste år gik konkurs.
I går aftes blev nøglerne overdraget, og til næste efterår er planen at slagte de første ænder i Struer.
"Vi hører om, at slagterier lukker ned, og her går vi efter, på den lange linje, at få det til at blive i Danmark. Vi er glade og ydmyge over at få den mulighed," siger Martin Daasbjerg, økologisk producent og formand for Dansk And.
"Vi glæder os til at kunne få lavet hele kæden, så vi kan sige, at dette er dansk and hele vejen!"
Bygningen er købt til et uspecificeret beløb af Dansk Andeudvikling Aps i samarbejde med en investor. Dét selskab lejer så 7000 kvadratmeter af de i alt 22.000 kvadratmeter ud til Dansk And A/S, der ejet af producenterne. De sidste kvadratmeter skal lejes ud til andre fødevarevirksomheder.
Alene maskinerne vil koste 25 millioner kroner, men finansieringen er på plads, vurderer Martin Daasbjerg - via producenterne, bankforbindelser og fonde. Alene slagteriet vil give 20 arbejdspladser, vurderer han. Derudover kommer afledte effekter, elektrikere, leverandører og andre funktioner, så der kommer endnu flere arbejdspladser i området.
Opfordring til Fru Jensen
Faktisk er det danskerne, som nu vil være afgørende for, om produktionen kan komme op at stå og blive levedygtig, siger Martin Daasbjerg.
"Vi spørger pænt ude i markedet: Om Fru Jensen vil aftage vores varer? Vi får brug for Fru Jensens støtte, så vi kan få vores hænder i gang og få processen op at stå. Vi vil så gerne, at vi kan have en danske andeproduktion, hvor hele kæden er i Danmark," siger Martin Daasbjerg.
Når det kan hænge sammen økonomisk, skyldes det, at producenterne slipper for at betale chauffør, lastbil og brændstof. Men faktisk også, at de undgår svind. Når ænderne fragtes sydpå, så mister de to til tre procent af deres vægt.
"Du har en masse omkostninger imod dig ved at køre en masse kilometer sydpå, og så tilbage igen nordpå. Vi oplever en masse svind i den proces, jeg taler ikke om dødelighed, men svind," forklarer Martin Daasbjerg.
Fra næste år vil alt, lige fra æglægning til rugeri og opdræt og altså også slagtning dermed være dansk.
"Med dette på plads, så har vi hele kæden. Det kan jeg love dig for, at vi glæder til at få realiseret. Det bliver så dejligt."