Nu kastes der penge og viden ind for at få flere danske bælgfrugter

Nu lanceres et nyt samarbejde: Bælgfrugtpartnerskabet, som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktion af danskernes forbrug af bælgfrugter. Lidl vil foreløbig afsætte 1,8 millioner kroner.

Et nyt partnerskab har netop set dagens lyd: Bælgfrugtpartnerskabet. Den lykkelige forlovelse indebærer, at parterne fra hele værdikæden i fællesskab skal  sætte ambitiøse mål og starte initiativer, så der kan produceres og sælges flere bælgfrugter hjemme. Noget, som mange har efterspurgt i flere år, og hvor der nok er tiltag i gang mange steder, men de store ryk lader vente på sig.

Og selv om lanceringen er startskuddet til en stribe initiativer, så man flere partnere meget gerne være med og blande sig med råd, ideer og andet, der kan sætte fut i salget af bælgfrugter.

Lidl hovedsponsor

Indtil videre er det Tænketanken Frej og Lidl, der har snakket sammen og Lidl var så meget med på ideen, at kæden er hovedsponsor med 900.000 kroner det første år og 450.000 kroner de to efterfølgende år.

Med den tilføjelse, at Lidl er den eneste detailkæde, der er med i partnerskab i år 1, mens andre detailkæder kan være med i de to efterfølgende år, hvis de matcher Lidls bidrag på 450.000 kroner. 

Markedsføring skal oprustes

Ifølge de officielle kostråd skal danskerne spise 100 gram bælgfrugter dagligt, hvilket står i stor kontrast til de 2-3 gram, som vi i gennemsnit spiser i dag.

- Én af årsagerne til, at vi ikke bare sådan lige udskifter kød med bælgfrugter fra den ene dag til den anden, handler i høj grad om, hvordan vi taler om og markedsfører bælgfrugterne. Vi skal derfor udvikle et fælles sprog, som inspirerer og skaber begejstring omkring, hvad disse fødevarer kan give os – og inspiration til anvendelse i købssituationen så forbrugerne begynder at kaste dem i kurven, forklarer Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter, i en pressemeddelelse.

Fælles sprog

Katrine Ejlerskov siger også, at Bælgfrugtspartnerskabet er vigtig for netop ”det fælles sprog”, da partnerne imellem kan dele viden om for eksempel forbrugernes opfattelse af forskellige produkttyper – og dermed lære af hinandens succeser. Noget der ikke ville være lige så god mulighed for, hvis man stod hver for sig. 

- Vi tror ikke på, at man kan eller skal løfte denne opgave alene. Derfor er vi hos Tænketanken Frej stolte over, at vi kan være med til at samle kræfterne fra  produktion, til forhandlere og til forbrugeren – og sammen skabe et partnerskab, hvor vi skal flytte os fra snak til handling, siger Marie-Louise Boisen Lendal, direktør og medstifter af Tænketanken Frej, som er initiativtager og sekretariat for Bælgfrugtspartnerskabet.

Værdikæden på tværs

I bælgfrugtpartnerskabet har man allerede ideer til aktiviteter og undersøgelser, så man kan hjælpe  partnerne med det, der skal få flere forbrugere og food-service til at efterspørge bælgfrugter, og gerne dansk producerede.

En ide er den årlige befolkningsundersøgelser om danskernes viden om bælgfrugter, og så vil Lidl også lægge hylder til undersøgelser af diverse nudging-tiltag. Projekternes resultater vil blive samlet i et virkemiddelskatalog, som alle frit vil få adgang til.
- Som en af initiativtagerne  har vi hos Lidl et ansvar for at gå foran, siger Claus Krogh, Head of Communication og CSR hos Lidl, og han håber meget på, at det vil blive med danske landmænd, der står som producenter på mærkaterne - en tur til Bornholm er på trapperne, så Lidl kan se, hvordan og hvor langt man herhjemme er for at få flere dyrkede arealer med linser, bønner og kikærter for eksempel.

Hjemmeside med gode ideer

Al viden fra partnerskabet vil løbende blive tilgængeligt på hjemmesiden Bælgfrugtspatnerskabet.dk. Det er Tænketanket Frej, der styrer sekretariatet, og en styregruppe som på nuværende tidspunkt består af repræsentanter fra Lidl, Dava Foods, Plantebaseret Videnscenter, Aarhus Kommune og ISS.

Styregruppen skal sammen sætte rammerne for partnerskabet og bidrage til den strategiske udvikling. 

Flere partnere muligt

Inden længe vil der også blive åbnet op for, at virksomheder og andre aktører (f.eks. vidensorganisationer og kommuner) kan indgå som partnere i Bælgfrugtspartnerskabet.

Ved lanceringen af Bælgfrugtspartnerskabet var blandt andre repræsentanter fra Københavns Universitet, Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Dava Foods, Danish Crown, Landbrug & Fødevarer, Concito, Schulstad og ISS.

 

Faktaboks

Sekretariat: Tænketanken Frej

Styregruppe består af: Claus Krogh fra Lidl, Jens Madsen, Salgsdirektør hos Dava Foods, Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter, Bente Kramer Møller fra Aarhus Kommune og Malte Sejer Enger Sørensen fra ISS.

 

Opgaver består blandt andet af: 

 

Godkendelse af strategier og større initiativer.

Rammer og vilkår for partnerskaber fastsættes og bestemmes af styregruppen.

Feedback på budgetter og finansielle aspekter af partnerskabets aktiviteter.

Bidrage med viden, indsigter og netværk.

Udbrede kendskabet til bælgfrugternes gavnlige virkning og anvendelsesmuligheder.

Være med til på sigt at øge den danske produktion.

Skabe målbare indsatser og resultater (som skal udvikles for den enkelte aktør).

Indgå og skabe et netværk, der sætter mål, følger hinandens udvikling samt deler viden. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle