Ny aftale om dyretransporter på plads: Kontrol skal primært gå efter brodne kar

Ny, bred aftale betyder, at kontrollen med dyretransporter i højere grad skal målrettes de transportører og landmænd, der gang på gang overtræder reglerne.

En ny aftale, der er indgået fredag, vil Fødevarestyrelsen i 2021 udføre stikprøvekontrol af omkring 10 procent af alle relevante dyretransporter, der kører dyr ud af Danmark. I dag har kun transporter med svin og kvæg et så højt kontroltryk.

Derudover skal kontrollen fremover i højere grad rette søgelyset mod transportører og landmænd, der gang på gang overtræder reglerne og ikke sikrer dyrenes velfærd. 

Det skriver Miljø- og fødevareministeriet i en pressemeddelelse, efter fødevareminister Mogens Jensen fredag landede en ny, bred aftale om transportkontrol. 

Kontrollen med dyretransporter blev skærpet af den daværende regering i 2018. Det nye kontrolkoncept træder i kraft 1. oktober i år.

Går målrettet efter syndere 

Virksomheder, der har problemer med at sikre god dyrevelfærd, vil med den nye aftale få mere kontrol end dem, der har styr på reglerne.

Virksomheder, der eksempelvis overtræder reglerne ved en almindelig stikprøvekontrol, vil få flere og mere grundige, opfølgende kontrolbesøg end i dag. Besøg som de selv skal betale for. Det skal være med til at give virksomheder økonomisk incitament til at sikre god dyrevelfærd.

"Der er brug for, at vi lægger kontrollen om, så virksomhederne ved, at de ikke får fred, før de får styr på reglerne og giver dyrene ordentlig dyrevelfærd. Aftalen er et stort fremskridt for dyrevelfærden, fordi kontrollen bliver langt mere målrettet og ganske enkelt vil tvinge virksomhederne til at følge reglerne til gavn for dyrene. Og så er det rigtig positivt, at alle dyrearter er med i aftalen og fremover får glæde af skærpet kontrol", siger Mogens Jensen i pressemeddelelsen.

Aftalen medfører øgede udgifter på cirka 57 mio. kroner i 2021, 54 mio. i 2022, 53 mio. i 2023 samt godt 50 mio. kroner i 2024. Størdelen af udgifterne skal betales af branchen selv.

REducerer kontrol med årene

Andelen af kontroller bliver dog reduceret gradvist til 7,5 procent i 2022 og 2023 for at ende på fem procent i de efterfølgende år.

Det sker i takt med, at Fødevarestyrelsen får bedre data til at gå mere målrettet efter virksomheder med dårlig regelefterlevelse.

Aftalen indebærer også, at der kommer særligt fokus på lange transporter af kvæg til lande uden for EU ved at styrke kontrollen med transportørernes dokumentation forud for rejsen.

Derudover vil kontrollen som noget nyt udføre særlig kontrol målrettet virksomheder med øget behov for grundigere kontrol og vejledning eller særlige risikoområder. Det kan eksempelvis være kontrol af adgang til vand på en varm sommerdag.

Blå blok også glad for aftale

Aftalen er indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance samt Alternativet.

Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance er alle med i aftalen og siger samlet:

"Vi har lavet denne aftale for dyrenes skyld. Den følger op på den politiske aftale fra 2018, og vi er glade for at have siddet med om bordet og sikret, at aftalen ikke er blevet dyrere. For grise er der i snit tale om 80 øre ekstra per gris, og kontrollen vil først og fremmest ramme de brodne kar. Ved god regelefterlevelse, kan man få færre kontroller og færre udgifter. Det er også glædeligt, at der rettes fokus mod transporten af spædekalve og de lange transporter, og at aftalen følger op på den tidligere kritik fra Rigsrevisionen", siger Erling Bonnesen, Lise Bech, Orla Østerbye, Peter Seier Christensen og Henrik Dahl.

Opdateret kl. 13:44. Tidligere fremgik det, at de øgede udgifter for kontrollen alle lå hos branchen, det er dog ikke korrekt, og det er nu rettet til at størstedelen af udgifterne ligger hos branchen selv.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle