Ny rekord: DLG runder milliarden i driftsindtjening i første halvår

Med en stor vækst på både top- og bundlinjen har DLG-koncernen leveret sit hidtil bedste halvårsregnskab. Driftsresultatet (EBITDA) blev på 1,1 milliarder kroner. Det er en fremgang på 20 procent i forhold til første halvår 2021. 

Koncernchef Kristian Hundebøll betegner DLG-koncernens nye halvårsregnskab som særdeles tilfredsstillende.

Og det med god grund: Regnskabet for første halvår viser, at DLG-koncernen i årets første seks måneder af 2022 realiserede en omsætning på 37 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 11 milliarder kroner i forhold til samme periode 2021.

Driftsresultatet (EBITDA), som er indtjening før renter, skat, afskrivninger og amortisering, blev på 1,1 milliarder kroner mod 900 millioner i første halvår sidste år.

Dermed er DLG kommet over milepælen på én milliard i første halvår. Det er også suverænt den højeste indtjening DLG har nået nogensinde.

Resultatet før skat landede på 367 millioner mod 298 millioner kroner.

- Regnskabet for første halvår er særdeles tilfredsstillende. Jeg er glad for at konstatere, at vi fortsætter kursen med en rigtig flot vækst på såvel top- som bundlinje. Den store stigning i omsætningen skyldes til dels de prisstigninger, vi har set på korn, råvarer og energi, men vi har også haft en stor salgsfremgang inden for vores energiprodukter i Tyskland, siger Kristian Hundebøll i en pressemeddelelse.

- Indtjeningsmæssigt har det været et rigtig godt halvår på særligt energi- og planteavlsområderne. Indtjeningsvæksten afspejler vores solide markedsposition, hvor de tre forretningsområder alle leverer en tocifret indtjeningsfremgang.

Ruslands invasion af Ukraine har dog præget den første halvdel af året, det har blandt andet sat sine spor på priserne på markedet for korn, råvarer og energi, ligesom det har udfordret forsyningen af visse råvarer til foderproduktion.

I det aflagte regnskab er der foretaget en nedskrivning på godt 80 millioner kroner på koncernens ejerandel i den russiske vitaminfabrik, AV Nutrismart.

Et stærkt halvår indenfor Food

Forretningsområdet Food, der rummer de to tidligere forretningsområder Agribusiness og Premix & Nutrition, kommer ud af første halvår med en omsætningsfremgang på seks milliarder kroner.

Inden for Agribusiness er det aktiviteterne i Danmark, Sverige, Baltikum og Polen, der driver indtjeningsvæksten, mens den tyske forretning ligger på budget.

Planteavlsområdet er kommet godt fra start i 2022 med en betydelig indtjeningsvækst og tegner sig for den største fremgang på hele området. Indenfor husdyrernæring har salget af grisefoder i både Danmark og Tyskland været præget af lavere aktivitet blandt griseproducenterne på grund af lave priser på grisekød. 

- Vi er udfordrede på salget af grisefoder som følge af de svære markedsforhold for griseproducenterne. Vi forventer, at den tendens vil blive forstærket i andet halvår, og da grisefoder er et stort forretningsområde for os, kræver det, at vi tilpasser os de nye markedsforhold, siger Kristian Hundebøll.

Forventninger til helåret

Flere steder er høsten godt i gang, og selvom det er for tidligt at spå om det endelige udbytte, forventes den at ligge over sidste års niveau i både mængde og kvalitet.

- Vi er kommet godt i gang med vores nye strategi, Creating the Future, som vi lancerede i maj, hvor vi bl.a. afsatte to milliarder kroner til investeringer i bæredygtige løsninger.

- Vi forventer, at de positive tendenser, vi har set i første halvår, i nogen grad vil fortsætte i andet halvår. Den geopolitiske situation og verdensøkonomien kan spille ind på, hvordan markederne udvikler sig, men under de nuværende forudsætninger er forventningen den, at vi lander et årsresultat over sidste års rekordregnskab, siger Kristian Hundebøll.

Nøgletal fra regnskabet

Faktaboks

 

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle