Planteavlere pendler mellem landbrug på Lolland og Femø

Færgetransport er nøje indregnet i den planlægning, der skal til for at få planteavlsbedrift på to øer til at gå op.

Femø er en mindre ø i Smålandsfarvandet. Her driver familien Rasmussen 240 hektar med planteavl. På Vestlolland driver familien også planteavl, her dyrker de 120 hektar. At drive 360 hektar på to øer samtidig er ikke helt almindeligt, og det kræver en stram styring for at få det hele til at gå op, fortæller de.

Henrik Rasmussen er opvokset på et landbrug på Femø. Hans hustru Lisbeth er opvokset på den gård i Horslunde, hvor familien, der også tæller 23-årige Andreas og 21-årige Simone, bor i dag.

Nok at se til

Sønnen Andreas købte som udlært landmand for to år siden sin gård på 22 hektar ved siden af forældrenes, og den sætter han nu i stand, når tiden ellers tillader det.

For der bliver knoklet i familien for at få planteavlen til at gå op med marker spredt på to øer, og på Femø ligger markerne endda spredt ud på flere mindre markstykker på 7-8 hektar i gennemsnit. Det er da også lidt bøvlet, når far og søn i høst skal have mejetærskeren flyttet rundt.

I høst og i såtiden er de to på Femø, når arbejdet skal udføres, Maskinerne tager de med frem og tilbage, for det kan kun betale sig at have et sæt. Alt grej skal være helt serviceret og klar, inden det fragtes til Femø.

"Vi skal være klar til at køre i marken med det samme, når vi kommer til Femø", som de forklarer.

Der bliver ikke kun brugt tid, men også mange tusinde kroner i transportomkostninger, når der skal fragtes alt med til markarbejdet.

"Når vi er her på Lolland, kan vi hurtigt køre til Nakskov, hvis vi mangler en sæk såkorn eller gødning. På Femø skal vi så køre til færgen, sejle de 55 minutter over til Kragenæs, køre til Nakskov og samme vej retur. Det går ikke", fortæller Andreas.

Hvis færgen ikke sejlede flere dobbeltture hver dag, var det et problem, bl.a. det at få fragtet afgrøderne af sted fra Femø ville give store problemer.

Familien Rasmussen dyrker hvede, byg, græsfrø og raps og har en lille juletræsplantage på Femø.

Det er vigtigt at maskinerne er opdateret fra Lolland, inden de kører mod Femø. Skal vi have hjælp fra Lolland til at få serviceret vores maskiner, kan det blive meget dyrt, så det skal vi så vidt muligt undgå.

Transporten til og fra Femø løber på årsbasis op i mange tusinde koner.

"Vi får det til at fungere, men kun fordi vi sætter tingene i system, og fordi Lisbeth er en stor støtte på kontorsiden (Lisbeth udfører også kontorarbejde for Henriks fætre), men også med alt praktisk, så familiesammenholdet er stærkt. Henriks mor på 80 år bor på Femøs nedlagte mejeri, og hun hjælper også til. Bare det, at hun meget ofte tager sin bil med sin sorte labrador og kører ture ud af de forskellige markveje og skræmmer gæs/svaner og duer væk, er en stor hjælp", fortæller far og søn.

For som på mange andre småøer er gæs blevet et hastigt voksende problem, for de æder løs på markerne, nu hvor klimaet er blevet lidt mildere, og de kan overvintre i Danmark. Ellers er der er ro på øerne, hvor befolkningstallet på Femø er faldet til omkring 120 fastboende.

En fornøjelse

Henrik og Andreas understreger, at det ikke kun er bøvl at have ø-landbrug.

"Mange af vores marker er kystsvendte, så det er en fornøjelse at kunne se ud over vandet med sejlere og Storstrømsbroen i det fjerne, når vi er på markarbejde. Vi forstår at nyde det, og vi er opmærksomme på også at holde lidt fri med familien og nyde livet", siger de begge.

Faktaboks

Prisvinder:

  • Henrik Rasmussen modtog på generalforsamlingen i Dansk Landbrug Sydhavsøerne (DLS) prisen »Godt Landmandskab 2021« efter en indstilling fra Utterslev Borger og Grundejerforening. Han fik prisen blandt andet for »gennem mange år været en god samarbejdspartner for foreningen og for privatpersoner i lokalområdet. Han udmærker sig ved at være meget hjælpsom og lydhør, når man har rettet henvendelse om dette eller hint«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle