Rapsen presses til sidste dråbe i ny biodiesel-produktion

Emmelev A/S tager nyt biodiesel-anlæg i brug.

Møllerne hos Emmelev A/S tager nu en ny teknologi i brug.

De fremstiller nu en 2. generations biodiesel, som fremstilles af den rest, der opstår ved fremstilling af konventionel biodiesel fra raps.

"Råvaren har ingen alternativ anvendelse som menneskeføde eller dyrefoder, og derfor kan biodieselen klassificeres som ”dobbelttællende”, eller det man før i tiden kaldte et 2. generations brændstof. Biodieselen blandes i transportdieselen i Danmark for at reducere udledningen af CO2. Niras har regnet på det og er kommet frem til, at CO2-udledningen reduceres med mere end 70 procent, når man erstatter konventionel dieselolie med affaldsbaseret biodiesel," siger Morten Simonsen, der står for driften af Emmelev sammen med sin fætter, Erling Simonsen.

Løsningen er udviklet et samarbejde med Højteknologifonden, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet. Novozymes leverer det enzym, der gør det muligt at omdanne reststofferne til biodiesel.

OK aftager biodiesel

Diesel, der fyldes på danske biler, skal efter krav fra EU indeholde syv procent biodiesel. Biodieselen tilsættes for at reducere brugen af fossile brændstoffer.

Den nye type biodiesel introduceres nu på OK’s tankstationer, skriver OK i en pressemeddelelse.

"I det omfang, det er muligt, anvender vi affaldsbaseret biodiesel til iblanding," siger indkøbschef Anne Holm fra OK.

"Både miljømæssigt og ud fra et vugge-til-grav-perspektiv er det en fordel at bruge biodiesel, som udnytter den sidste produktionsrest, og som ikke har en alternativ anvendelse som menneskeføde eller dyrefoder. Ligesom det logistikmæssigt er en fordel, at vi kan få biodieselen hos en lokal dansk producent," siger indkøbschefen.
 
Siden 2011 har OK anvendt biodiesel fremstillet af animalsk affald, leveret af Daka Biodiesel i Løsning.
 
"Biodieselen fra Emmelev er et rigtigt godt supplement til den animalske, specielt i vinterhalvåret. Om vinteren har vi hidtil måttet lægge vores 2. generations biodiesel på hylden til fordel for et 1. generationsprodukt," siger Anne Holm.

"Rapsdieselen tåler lavere kuldegrader end den animalske diesel, og nu har vi derfor mulighed for at anvende dansk 2. generations biodiesel også om vinteren."

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle