Statens nye strategi: Fødevarevirksomheder skal eksportere mere

Pressede fødevarevirksomheder - ramt af Ruslands importforbud - for en håndsrækning med ny eksportstrategi for fødevarer.

Sidste år eksporterede danske fødevarervirksomheder for 153 milliarder kroner. Det beløb skal vokse.

Sådan er planen i regeringens nye eksportstrategi for fødevarer. Den vil blandt andet gøre det nemmere for virksomhederne at få lov til at eksportere deres oste, pølser og andet til lande som Kina.

»Mange danske fødevarevirksomheder er særligt pressede lige nu på grund af udviklingen i forholdet til Rusland, og de har brug for en hjælpende hånd,« siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S).

»Derfor har vi allerede lavet en eksportomlægningspakke, og med denne nye strategi vil danske fødevareproducenter være endnu bedre rustet til at finde nye markeder til gavn for fastholdelsen af danske arbejdspladser,« forklarer handelsministeren.

Fødevareminister Dan Jørgensen lægger vægt på, at der i hele verden vokser en ny middelklasse frem.

»Den vil efterspørge sikre, bæredygtige fødevarer af høj kvalitet, og det er netop det, Danmark er god til. Derfor, tror jeg, at der er et stort potentiale i den her strategi,« siger fødevareminister Dan Jørgensen (S).

Fødevareministeren vil sprede eksporten ud til flere markeder.

»Vi har tidligere vist, at Danmark er gode til at banke døren ind til lukrative internationale markeder, når myndigheder og erhverv arbejder sammen, og det skal vi blive ved med. For eksempel var vi de første, der fik lov til at sælge pølser på det kinesiske marked,« siger Dan Jørgensen.

 

Eksportstrategien indeholder:

• Fødevareministeriet udstationerer flere nye medarbejdere på vækstmarkeder. Blandt andet i Malaysia og Nigeria.

• 30 millioner kroner gives til eksportfremme over de næste tre år.

• Etablering af elektroniske eksportcertifikater, der kan lette ofte tunge procedurer med eksportgodkendelser.

• Ansættelse af vækstrådgivere med erfaring fra danske fødevaremyndigheder og/eller den danske fødevareklynge.

• Styrket branding af danske fødevarer og bæredygtig teknologi gennem flere eksportfremstød med ministerdeltagelse.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle