Svenske småproducenters salg af lokal mad steg 20 procent

Den svenske mærkning Lokal Mat har fået svenske småproducenters salg til at stige 20 procent siden 2011. Det skriver foodculture.dk.

Den svenske forening LivsWäx ville gerne gøre det lettere for svenske forbrugere at vælge lokalt-producerede fødevarer. Derfor udviklede foreningens producenter sammen det røde segl, der skulle være deres egen mærkning for lokale producenter, der lavede kvalitetsvarer.

Indtil videre har 36 forskellige producenter leveret 200 produkter, der tæller forarbejdede fødevarer, kød og grøntsager, under mærkningen »Lokal Mat«.

Salget af varerne fra de producenter er steget med gennemsnitligt 20 pct, siden 2011, hvilket har ført til mere end 60 arbejdspladser i regionen Dalarna, Gästrikland og Hälsingland i Sverige skriver foodculture.dk.

Kan Danmark følge med?

Interessen for lokal mad er fortsat stigende i Danmark. Spørgsmålet er blot, om en mærkning vil virke.

Klaus G. Grunert, der er professor i forbrugeradfærd ved MAPP, center for forskning i forbrugerforhold i fødevaresektoren. Han er ikke overbevist om, at en mærkningsordning som den svenske »Lokal Mat« vil få de danske forbrugere til at købe mere lokalt. Han mener, der skal mere til:

»Som udgangspunkt er det begrænset, hvor meget information forbrugerne opfatter, når de køber ind. Der kommer flere og flere mærker på produkterne, og de færreste er motiveret til at sætte sig ind i, hvad de betyder. Hvis det skal virke, skal det være enkelt og relevant« udtaler han til foodculture.dk

Coop prøver også at være med

Informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen mener, at man gør en tilstrækkelig indsats for at gøre de lokale varer synlige på hylderne i Coops butikker.

»Der er skilte i butikken, der fortæller om lokale varer. I SuperBrugsen er vi længst med det, og vi kommer også til at skilte med det i de andre kæder« fortæller han.

Indtil videre kører projektet med lokale fødevarer kun i SuperBrugsen og andre udvalgte forretninger, men man planlægger at udvide til flere af kæderne i Coop. Der er imidlertid flere SuperBrugsen-butikker, hvor der er meget få eller ingen lokale varer. Det skyldes i følge Jens Juul Nielsen, at der ikke er tilstrækkeligt med lokale producenter, der tilbyder deres varer til butikkerne.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle