Gårdråd har løftet svineproduktion - indtjeningen er gået fra 0 til 16 mio. på 10 år

Sammen med et gårdråd har svineproducent Alex Ostersen løftet sin bundlinje med 16 mio. kr. i løbet af 10 år.

Efter gårdrådet hos svineproducent Alex Ostesen fandt frem til, at det var ham selv, der var det største problem på den store svineproduktion, så er der sket fremskridt på bedriften, hvor ejeren ellers selv troede, det var flaskehalsproblemer, der sinkede effektiviteten på bedriften.

Gårdrådet har været guld værd for Alex Ostesen, der på ti år er gået fra et nul på bundlinjen til et overskud på cirka 16 mio. kr.

"Det kræver hår på brystet og stor vilje til at sluge nogle kameler, når vi inviterer en bestyrelse ind på gårdens ledelseskontor", siger Johs. Enevoldsen, rådsmedlem og revisor hos Vestjysk, i en pressemeddelelse.

Råd og sparring fra sit gårdråd har muliggjort en effektivisering af bedriften, da rådet pegede på, at Alex Ostesen skulle træde i karakter som leder og i højere grad drøfte virksomhedens planer med de ansatte.

"Tillid giver de ansatte engagement og ejerskab, og når man retter sin opmærksomhed mod et område, så bliver det altid bedre. For hos os handler det om at få mere ud af det, vi har, frem for at vi skal være større«, siger Alex Ostesen, der forklarer, at det kan være svært at overskue en stor bedrift alene.

Gårdrådet mødes fire gange årligt, hvor mål, strategier, deadlines drøftes. Rådet sikrer, at der sker opfølgninger.

"Der iværksættes hele tiden tiltag, der ikke blot hæver bedriftens effektivisering, men også løbende justerer de formulerede strategier, visioner og mål for virksomheden», understreger Johs Enevoldsen.

Med et gårdråd som sparringspartner har Alex Ostesen gået fra 2.300 til 2.400 søer, fordobling sit antal af slagtesvin til 20.000 styk og øget medarbejderstaben med fem til 20 ansatte.

I perioden har han også etableret Vestjysk Biogas med kollegaer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle