Transportører harme over minister-indgreb

Henrik Westergaards og Niels Vinderslevs tro på retssystemet er helt væk.

De er dybt berørt, Danmarks to store svinetransportører Niels Vinderslev og Henrik Westergaard. De fortæller begge om fortsat opbakning fra deres kunder - landmændene - men også om, hvor hårdt det er at opleve en domfældelse udført af Forbrugerminister Carina Christensen i den bedste sendetid.

"Vi har bygget en forretning op gennem 40 år og inddraget familien. At nogen lige pludselig vil tage det bort rammer hårdt. Økonomisk klarer vi det, men det gør noget ved mennesker, når sådan noget her sker, og min tro på retssystemet er helt væk. Ministeren er gået langt længere end det er rimeligt anstændigt," siger Henrik Westergaard.

"Vi har forstående kunder, og de andre samlestalde har været behjælpelige. Desuden lejer vi biler ind efter, at vores autorisation er blevet suspenderet. Vi kan jo ikke lige pludselig hive 12-13 biler ud, uden at det får konsekvenser," siger Henrik Westergaard.

Grisene skal jo væk

Også Niels Vinderslev er harm:

Det er grotesk, det der foregår. Det er ikke nemt at finde ord for, hvad der sker, når en minister kan stå frem på tv-skærmen dagen efter en tv-udsendelse helt uden dokumentation og dømme. Hvor er undersøgelsen, og hvor er dokumentationen?" spørger Niels Vinderslev.

"Jeg kan dokumentere, at jeg har leveret til slagteriet i Garrel, og det er bekræftet af de veterinære myndigheder i Cloppenburg-Garrel!" siger han.

Om de fortsatte transporter fra Danmark trods supension af autorisationen forklarer han:

"Vi har haft et firma i Tyskland siden januar 2004, da Danmark også den gang lavede særregler i strid med EU-lovgivningen. Det handlede om, at på transporter over otte timer måtte dansk-indregistrerede biler kun køre med svin i to etager uanset etagehøjde. Vi har fastholdt vores biler på tyske plader," siger Niels Vinderslev.

"Grisene skal jo væk, så vi kørte via Kolding, da samlestalden blev lukket. Vi får besked tirsdag aften klokken halv ti og skulle aflyse transporter onsdag, hvor vi skulle have 6.000 dyr af sted. Torsdag lejer vi os ind i Kolding og kører de mest pressede dyr igennem dernede. Det kommer i tv torsdag aften, hvorefter hun tager vores autorisation," siger han.

Har opbkaning

"Vi har 100 procent opbakning fra vores kunder. De er også rystede, som en sagde til mig. Man skal tro, det er en bananrepublik, vi lever i," siger Niels Vinderslev som mener, at landbrugets topfolk er for vege:

"De klapper hælene sammen og siger javel minister. De ved, reglerne er ulovlige, og de bør da i det mindste gøre befolkningen opmærksom på det. Og når landbrugets top accepterer, ja, så bliver politikerne ved. Det er logik.

Fødevarestyrelsen har ikke nogen problemer. De er sikre på at få deres løn hver måned til den første og kan gå hjem om eftermiddagen og først tænke på arbejde næsten morgen. Problemet har de landmænd, der skal passe dyrene og tænke på deres omsorg 365 dage om året. De står med problemerne, og der kommer nye dyr hver uge. Landmanden kan ikke pludselig stoppe," siger Niels Vinderslev.

Henrik Westergaard taler om at have et godt forhold til landbruget, men også han mener, at landbruget siger for meget javel i sagen:

"Det er en ønskesituation for Fødevarestyrelsen at kunne smække de to største eksportører, og det får de stort set ingen problemer med landbruget med. Jeg havde forventet mere støtte - landbruget er jo afhængig af, at vi kører. Men måske handler det om, at ved at ramme os, ser de en større søgning til det landmandsejede selskab," siger Henrik Westergaard.

Formand for landbrugets veterinærudvalg, Gert karkov, har ingen kommentarer til udtalelserne fra Westergaard og Vinderslev om landbrugets topfolks rolle:

"Jeg vil gerne have vi kan holde debatten på et vist niveau. Ministeren træffer selv sin afgørelse, og der kan vi hverken gøre fra eller til. Vi vidste ikke, at ministeren ville tage deres autorisation," siger han.

himmelstrup@ landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle