Vil lokke flere unge til erhvervet: 22-årig instagrammer om sin hverdag på gården

Der skal flere unge ind i landbruget, og hvorfor ikke ramme dem, hvor de unge er - på sociale medier. Det er tanken bag et Instagram-projekt, hvor fem unge økologiske landmænd deler ud af deres hverdag i billeder og videoer.

Klip, klip klip. Til en sommerglad melodi skifter billedet på videoen hurtigt til fire forskellige vinkler af drone-optagelser af en John Deere traktor, der sår vårbyg i solskin. 

Et hurtigt swipe, og man er videre til den næste video, hvor en flok smågrise til fuglekvidder flokkes nysgerrigt om et kamera midt på marken.

Bag drone-optagelserne og de tilhørende tekster, der skal gøre læserne klogere på hverdagen på et økologisk landbrug, står 22-årige Maria Gudsø Jensen.

Hun er i gang med sidste del af landbrugsuddannelsen på Bygholm Landbrugsskole med speciale i planteavl, og under sin praktik arbejder hun som markmand på en økologisk kvægbesætning i Løgumkloster med omkring 350 kvæg og 550 hektar markbrug med primært grovfoder. 

Og så har hun sammen med fire andre unge sagt ja til i billeder og videoer at dele deres hverdag i landbruget med følgerne på det sociale medie Instagram på profilen @derforlandmand.

- Jeg vil gerne være med til at vise, hvad dansk landbrug egentlig er, og hvad økologi i Danmark er, for det er der mange, der ikke ved, siger Maria Gudsø Jensen.

- Det er også for at få flere danskere ind i landbruget, at jeg meldte mig, siger hun.


På Instagram-profilen skiftes de fem unge til at udgive indhold. Ud over Maria Gudsø Jensen (22) og Carl Johan Bruun Hansen (24) er Denine Nissen (23), Victor Leth (18) og Laura Cecilie Torp Søgaard (20) også med på holdet.

Må gerne vælge økologien

Det er Innovationscenter for Økologisk Landbrug, der står bag projektet.

- Helt overordnet er formålet at få flere ind i erhvervet, og så håber vi også på, at de unge vælger økologien, siger projektleder Jens Peter Hermansen, der er chefkonsulent hos innovationscenteret, og bakker dermed Maria Gudsø Jensen op.

- Og grunden til, at vi har valgt Instagram er, at man kan ramme nogle af dem, der ikke har kendskab til landbruget og ikke har familie i landbruget og dermed har svært ved at vide, hvad man går glip af ved ikke at søge mod landbruget. Det var oplagt at få de unge til at fortælle historien på den platform, de selv bruger.

Det er anden gang innovationscenteret kører kampagnen, og succesen var så stor sidst, at man valgte at gentage den i år.

- Nogle af videoerne blev set flere tusind gange, og det er klart, at det ikke kun er potentielle landbrugselever, der ser dem, så det giver også en stor samfundskontakt, og det har også stor nytteværdi, siger Jens Peter Hermansen.

- Det er svært for os at sige, at opbakning og tilgang på landbrugsskolerne er direkte påvirket af det, vi gør her, det er nok for optimistisk og ensidigt, men det er helt klart et positivt bidrag.  

Giver værdifuld læring

Maria Gudsø Jensen har selv en Instagram-profil, og det var også her hun første gang blev opmærksom på projektet, da hun begyndte at følge det tidligere hold Instagrammere på @derforlandmand.

- Og så var jeg til et foredrag med Mikkel Smedegaard (landmand, der er kendt for sine Youtube-videoer red.), der fortalte om, hvorfor han blev youtuber, og dér slog det mig. Jeg skulle da også være med! 

De fem unge Instagrammere får et lille honorar for brug af udstyr og tiden, de lægger i at lave indhold til profilen, og derudover får de også faglig sparring og en række studieture, hvor de besøger virksomheder inden for økologien. Derudover er der tilknyttet en professionel Instagrammer, der lærer de fem unge økologer om, hvordan man bedst når folk på de sociale medier.

- Jeg får jo også lidt ud af at være en del af det her. Vi snakker om vores opslag og om økologisk produktion, så jeg lærer også mere om økologien og får en bredere forståelse for det, siger Maria Gudsø Jensen, der også er glad for at lære mere om, hvordan de sociale medier virker.

- Men jeg gør det ikke, fordi vi kommer på studietur eller får oplæring i sociale medier. Jeg gør det mest af alt for at komme ud med min viden og selv lære mere. Men det har da kæmpe stor betydning at vi lære om, hvordan man laver godt indhold, og jeg har lært ekstremt meget allerede, siger hun.

Chef forstår det ikke

Maria Gudsø Jensen har indtil videre kun fået positive tilkendegivelser på projektet.

- Før var der ikke mange på landbrugsskolen, der vidste hvad siden er, men nu ved nærmest hele skolen det. Min chef synes også bare det er fedt, at jeg tager initiativ til det, siger hun.

Samme oplevelse har 24-årige Carl Johan Bruun Hansen, der er driftsleder på Johannesminde, en økologisk oksekødsbedrift ved Skanderborg. Til gården hører også 100 hektar planteavl og 100 hektar vedvarende græs og naturplejearealer.

Han er en af de fire andre Instagrammere på @derforlandmand.

- Jeg håber at få flere til at synes, at landbrug er fedt. Jeg er ikke selv opvokset på landbrug, men på landet, så jeg tror egentlig, der er mange, der kunne synes, det var fedt at gå på landbrugsskole og bo på landet, hvis de blev fortalt om muligheden i øjenhøjde, siger Carl Johan Bruun Hansen, der dog oplever, at der især er en række lidt ældre landmænd og bekendte, der ikke helt forstår, hvad profilen er.

- Min chef er ikke selv på sociale medier, så jeg tror ikke helt, han har fanget, hvad det går ud på, siger Carl Johan Bruun Hansen med smil i stemmen.

Han håber især at blive skarp til at lave fedt indhold til de sociale medier.

- Det er godt at lære lidt mere om, hvordan man når ud til folk, for jeg vil gerne køre videre på min egen profil, når vi er færdige med det her, siger Carl Johan Bruun Hansen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle