Succes med flere højtuddannede til mejerierne

For få år siden var der mangel på mejeriingeniører. Men så iværksatte mejerier og andre virksomheder en kampagne – nu strømmer de unge ind på studiet.

”Man kan vel godt tillade sig at kalde det en succeshistorie. Vi havde et mål om at få fordoblet antallet af nye mejeriingeniører, og det ser nu ud til at være lykkedes i løbet af ganske få år.”

Sekretariatsleder Anne-Sofi Christiansen fra ’Industrigruppen bag Mejeriingeniøruddannelsen’ er godt tilfreds med de seneste prognoser over antallet af mejeriingeniører, der i de kommende år dimitterer fra Københavns Universitet: Mindst 20-30 om året.

Det lyder måske ikke af så meget, men for blot nogle få år siden var antallet helt nede på 10 om året, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

”Vi stod med det paradoks, at vi havde en uddannelse, som gav adgang til en masse spændende jobs i store, internationale virksomheder. Men de unge havde bare ikke fået øje på den. Når de hørte ordet ’mejeriingeniør’, tænkte de typisk på mænd i kitler med hvide huer og skægbind, og det var ikke just tillokkende for den aldersgruppe,” siger Anne-Sofi Christensen.

Det personlige møde har stor effekt

For at gøre uddannelsen mere kendt og give de unge et realistisk billede af mejeriingeniørernes karrieremuligheder, satte Industrigruppen gang i en informationskampagne i samarbejde med Københavns Universitet. Et centralt element i kampagnen har været 20-30 ’ambassadører’ – studerende og mejeriingeniører i job – som ved forskellige arrangementer har fortalt om deres egne erfaringer.

”Det personlige møde og mund-til-mund fortællingen har en virkelig stor effekt. Det er en øjenåbner for mange unge. Pludselig bliver det meget konkret, hvad uddannelsen går ud på, og hvilke muligheder faget rummer for de færdiguddannede. Lige fra produktudviklere i mejeribranchen til karrierestillinger i en internationale medicinalvirksomheder - for blot at nævne et par eksempler. Mejeriingeniører er eftertragtede i mange brancher over hele verden,” siger Anne-Sofi Christiansen.

Kampagnen fortsætter, og gruppen har for nylig hævet sin målsætning til 30-35 nye mejeriingeniører om året.

”Der er stigende efterspørgsel på mejeriingeniører i mange brancher samtidig med, at en relativ stor andel af faggruppen i de kommende år vil forlade arbejdsmarkedet,” fortæller Anne-Sofi Christiansen.

Faktaboks

De danske mejerier og andre virksomheder med tilknytning til branchen havde sammenlagt brug for mindst 25 mejeriingeniører om året.

I forlængelse heraf dannede virksomhederne i 2012 ’Industrigruppen bag Mejeriingeniøruddannelsen’ med det klare formål at få flere unge til at vælge studiet. Gruppen tæller blandt andet virksomheder som Arla, Chr. Hansen, DuPont, GEA, Novo Nordisk m.fl.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle