Tre kommuner i stor satsning på afsætning af lokale råvarer

De lokale restauranter, hoteller, kantiner og butikker skal bugne med lokale fødevarer, lyder visionen fra tre nordvestsjællandske kommuner. De første 100 fødevareproducenter får gratis abonnement på fødevareportal i et år.

Når en restaurantchef skal købe ind, er det oplagt at købe lokale råvarer. Men ofte er det et problem, at det tager lang tid at ringe rundt og spørge de små producenter, hvad de kan faldbyde.

Det er nemmere at sætte et kryds på en bestilingsseddel hos den faste foodservice-leverandør.

Det er tanken bag, at tre kommuner, Odsherred, Holbæk og Kalundborg, nu gør et forsøg på at få deres lokale landmænd til at få afsat deres varer hos lokale restauranter, hoteller og detailbutikker og lignende stor-aftagere af eksempelvis kød og grønt.
Det er Nordisk Center for Lokale Fødevarer, som de tre kommuner står bag, der har lavet et samarbejde med Fooducer. Det er en webportal, som har som mål at afsætte lokale fødevarer til større aftagere.

Tilbuddet lyder på, at Nordisk Center for Lokale Fødevarer betaler abonnementet til de første 100 fødevareproducenter i de tre kommuner. Sammen med Fooducer laver de en portal, som er målrettet lokale aftagere i de tre kommuner. Fødevareproducenterne kan dog også tilbyde varer til eksempelvis københavnske aftagere, hvis man har mod på det.

Fooducer tager sig af markedsføring og sporing af varer. Samtidig arbejder Nordisk Center for Lokale Fødevarer på at få et samarbejde med en distributør, hvis fødevareproducenten ikke selv vil stå for den del.

Det skal være nemt for aftageren

Landbrugsavisen.dk har ringet Berit Nørgaard Olesen, leder af Nordisk Center for Lokale Fødevarer, op for at høre mere om planen.

”Vi har hæftet os ved specielt er aftagerdelen. Hvis de ikke gider bruge den, så er det ligegyldigt, hvor meget producenterne lægger ind. Hvis de vil bruge det, så tror vi på det. Når vi har talt med de lokale restauranter og hoteller, så har de sagt, at de mangler sådan en platform. Selv dem, der gerne vil købe lokalt, fortæller, at de ikke har tid til at kigge på 20 forskellige hjemmesider og købe ind,” forklarer Berit Nørgaard Olesen om initiativet.

Fokus på professionelle kunder

Der findes allerede et utal af hjemmesider, der minder om fooducer? Hvorfor satse på denne platform frem for en af de andre?

”Mit indtryk er, at mange andre tjenester flytter gårdbutikken ud på internettet med salg til især private. Langt hen ad vejen er det meget fint, men hvis man vil have en større volumen i sit salg, så er det nødvendigt at få de mere professionelle aftagersegmenter ind. Der går Fooducer målrettet efter det professionelle segment: Restauranter, kantiner, detailbutikker, foodservice og lignende. Det kan på sigt skabe langvarig afsætning for fødevareproducenten, hvor man kan skrue op og ned for salget, alt efter hvad man kan producere som lille producent,” svarer Berit Nørgaard Olesen.

”I vores område har vi mange sommerhusområder, og det er et vigtigt afsætningesled, men det går op og ned med sæsonudsving. Mange har brug for en mere stabil afsætning,” siger Berit Nørgaard Olesen.
”Vores initiativ skal ikke ses som en kamp mod de store grossistled, men de kan ikke håndtere de her mindre producenter. Det har vi set i praksis,” mener Berit Nørgaard Olesen.

Skal betale abonnement efter et år

Hvad med prisen efter det første år?

”Det er afhængigt af omsætning. Fooducer har en differentieret prisliste, jeg mener, at det starter ved cirka 1000 kr. for hver virksomhed (se link til prisliste, red.). Vi har fået lavet en storkundeaftale for det første år, og så vil vi forhandle med dem igen efter år, hvor det er blevet en succes,” siger Berit Nørgaard Olesen.

En af visionerne er desuden at få afsat nogle produkter, som producenterne traditionelt har haft svært ved at afsætte. Ved kød vil mange restauranter gerne købe pistolafskæringer, men Nordisk Center for Lokale Fødevarer håber at kunne afsætte mere ukurante udskæringer via Fooducer.

Berit Nørgaard Olesen oplyser, at der vil komme infomøder, hvor lokale fødevareproducenter vil

På Landbrugsavisen.dk får vi ofte nyheder om forskellige afsætningkanaler for landmænd. Hvis du som landmand har erfaring - positiv som negativ - med alternativ, effektiv afsætning, så send os meget gerne en email på net@landbrugsmedierne.dk eller ring på 33 39 47 69. Så deler vi meget gerne dine erfaringer med andre fødevareproducenter.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle