Andelsmejeri er igen blevet profitabel forretning: Vil øge omsætningen markant de næste år

Flere års arbejde med at vende det hårdt pressede Them Andelsmejeri til en profitabel forretning er i mål. Nu venter vækststrategi, der skal øge omsætningen med 25 procent i de kommende år.

I løbet af 10'erne var det ikke just en økonomisk fornøjelse at være andelshaver i Them Andelsmejeri - men det ser efterhånden ud til at være historie.

Siden Them Andelsmejeri halvdramatisk skød gang i en turnaround med et farvel til seks andelshavere - hvilket fik den samlede mængde andelshavermælk til at falde fra ca. 65 til ca. 40 mio. kg. - har der været positive tal på bundlinjen.

Den lavere mængde mælk og en stribe initiativer for at skabe en mere stringent forretning har tilsyneladende bidraget til, at de 13 tilbageværende andelshavere de senere år har været vidne til hovedsageligt gode nyheder.

Og således også i det netop aflagte regnskab for 2020/21.

Them Andelsmejeri oplyser ikke sine omsætningstal, men eksempelvis er bruttofortjenesten løftet fra 20 til 30 mio. kroner i løbet af perioden, ligesom bundlinjen er vokset fra tæt på nul kroner til 7,8 mio. kr.

Selskabet ønsker heller ikke at oplyse sin afregningspris, men betegner den i regnskabet som 'konkurrencedygtig'.

Forklaringen på de markant bedre tal er især udvikling af nye specialoste, en massiv investering på et tocifret millionbeløb i markedsføring af egne brands i løbet af de seneste tre år og egne mærker, der i dag udgør halvdelen af salget.

"Derudover har vi et langt tættere samarbejde med kunderne, og det har været værdifuldt", forklarer administrerende direktør Torben Aarris, der dog ikke vil hverken be- eller afkræfte, om det betyder, at døren igen åbnes for nye andelshavere.

"Det evaluerer vi løbende i forhold til vores ønskede udvikling", siger han.

 

Vil løfte omsætning med 25 procent

Direktøren er derfor parat til at trække en streg i sandet og skyder nu gang i en vækststrategi, der skal løfte omsætningen i det jyske ostemejeri med 25 procent i de kommende år.

"Det har været en stor proces at vende mejeriet fra et sted med vigende tal og et resultat tæt på nul til positive tal. Nu kommer det til at handle om vores vækststrategi", siger han.

Vækststrategien skal hvile på de tre ben, der under turnarounden også har bidraget til, at selskabet har fået bedre fat i markedet.

Det ene ben er øget eksport. I dag udgør eksporten 10 procent af andelsmejeriets forretning. Indenfor fem år skal den andel øges til 20 procent.

"Vi ser allerede en lille vækst der nu, men vi har fået nye produkter på hylden, som har et langt større eksportpotentiale, så det er vores ambition, at der skal komme langt mere derfra", siger Torben Aarris.

Det andet ben handler om fokus på foodservice-markedet, som er relativt umodent marked for Them Andelsmejeri og derfor indebærer et stort vækstpotentiale.

"Vi har foretaget en markant investering i modningslagre, så vi kan producere flere værdiforædlede oste", forklarer han.

Ikke bare en floskel

Det tredje ben i vækststrategien går ud på at øge andelen af innovative produkter i samarbejde med kunder og eksterne partnere.

"Det lyder som en floskel, at vi skal arbejde tættere sammen med kunden, men vi kan se, at det er noget, vi lykkes godt med", siger den administrerende direktør.


Torben Aarris, adm. direktør, Them Andelsmejeri

Et eksempel på et succesfuldt samarbejde med kunden er ifølge Torben Aarris produktserien 'Søhøjland', der er udviklet sammen med Salling Group. I 2022 er Them på vej med flere af den slags brandede produkter.

Them Andelsmejeris satsning på det kinesiske marked via selskabet Dairy of 1888, der fik stor omtale for en fire år siden, er imidlertid ikke længere på listen over initiativer med store vækstpotentialer.

Neddrosler kinesisk satsning

Selskabet blev stiftet i 2017 sammen med bl.a. Dandy-familien Bagger-Sørensen, og blev lanceret med henblik på at sælge økologisk mælkepulver og modermælkserstatning til det kinesiske marked.

"Vi har neddroslet vores engagement i selskabet og ejer i dag 15 procent af selskabet. Vi er med for at sikre råvarerne og autenciteten", siger han og henviser til ledelsen i Dairy 1888.

Them Andelsmejeri regner i øvrigt med et 2022 med samme vækstrate som i 2021.

"Men det er med en vis gran af forbehold. Dels på grund af corona-pandemien, som også har fyldt meget det seneste år. Dels på grund af udsigten til en global overophedning med øgede priser på råvarer og energi", siger Torben Aarris.

Them Andelsmejeri har allerede oplevet voldsomme stigninger i omkostningerne i slutningen af 2021.

"Og her i januar har det taget ekstra fart", siger Torben Aarris, der dog foreløbigt planlægger med at levere et regnskab til næste år med samme vækstrater som i år.

Emneord

Top2

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle