»Vi er blevet bedre til at være Hardi«

Hardi er efter grundige sonderinger på vej ind på det kinesiske marked.

»At Exel overtog os tilbage i 2007, har givet Hardi et kæmpe løft.«

Så kort og kontant er meldingen, fra adm. direktør Sten Kjelstrup, Hardi Group, på den 54.000 kvadratmeter store fabrik i Nørre Alslev, en times tid før prins Henriks ankomst til fabrikken til fejringen af produktion af Commander nummer 2.500. Som i øvrigt er en Commander 7000i med 36 meter Terra Force-bom, der skal leveres til en landmand på Sjælland.

Det går godt for Hardi. Firmaet tjener penge - sidste år var omsætningsfremgangen 20 procent, og i år runder omsætningen en milliard danske kroner. Produktionen er blevet mere fleksibel. Og sidst, men ikke mindst, er Hardi som brand kun blevet styrket af den franske overtagelse, og der er lagt langsigtede planer for udviklingen.

»Vi er blevet bedre til at være Hardi,« konstaterer Sten Kjelstrup.

Gode udsigter

De nye ejere har tilført Hardi en række nye kompetencer, ligesom de udenlandske produktioner også bidrager med specialer og ny teknologi.

Hardis direktør forventer ikke tilsvarende vækstrater som fra 2010 til 2011, men kigger Sten Kjelstrup et par år frem, ser de fleste faktorer fornuftige ud.

Hardi har produktion og produktudvikling i fire lande, en samlefabrik i Rusland og etablerer sig nu også i Kina som led i den langsigtede plan efter at have vurderet en række potentielle markeder.

Formentlig bliver det i form af 'den russiske model', altså med en samlefabrik, da det har en række lokale fordele med et 'Made in China' på sprøjterne. Men endnu er en del uafklaret, understreger Sten Kjelstrup.

Konkurrence godt

Konkurrencen er hård på sprøjtemarkedet, men her ser han en stor fordel i Hardis specialisering og fokus på funktionalitet.

»Vi laver kun sprøjter, og vi bygger hver eneste sprøjte op omkring kunden og hans behov. Vi har fokus på alle dele af sprøjten og sprøjtearbejdet. Der vil komme yderligere fokus på betjening og automatik til at lette sprøjteførerens arbejde, så kapacitet og godt sprøjtevejr udnyttes optimalt uden at gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed. Hvilket i øvrigt altid har været vores styrke og særkende,« forklarer han.

»Men grundlæggende er konkurrence kun godt. Det holder os skarpe,« tilføjer han.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle