DLGs vækst får en vitaminpille

Vi skal have strømlinet biksen, og så skal vi holde os til det, vi er gode til.

Det var konklusionen, da Kristian Hundebøll tiltrådte som koncernchef for DLG og hurtigt vendte retningen 180 grader i Danmarks største grovvareselskab.

Det blev som bekendt til et større udsalg af datterselskaber, der ikke passede ind i kerneforretningen. Og det viste sig hurtigt at være et godt træk.

DLG endte i 2016 med et historisk stort resultat på 570 mio. kr., og samtidig gav salgsprovenuet fra de afskibede døtre mulighed for at investere i andre dele af kerneforretningen, nemlig grovvarer, vitaminer og mineraler samt service og energi.

I kølvandet på årsregnskabet meldte Hundebøll og formand Dengsø også ud, at indtjeningen fremover ville være i fokus, og at de kun ville være tilfredse, hvis den skød i vejret med 50 pct. i 2021.

Selvom det ikke er offentliggjort, om den stigende indtjening skal komme gennem en voksende toplinje eller forbedring af driften, er det sikkert og vist, at Hundebøll ikke kaster sig ud i vilde eksperimenter eller nye brancher.

Fart på vitaminer og mineraler

Gælden i koncernen er de seneste to år nedbragt med 1,2 mia. kr., og det giver ifølge topchefen et råderum på godt 4 mia. kr. til at skabe organisk vækst og effektiviseringer, men også plads til opkøb på nye markeder.

En oplagt bobler her kan være inden for vitamin- og mineralområdet, som i flere år har vist sig at være en særdeles god forretning for koncernen.

Vitamin- og mineralforretningen Vilofoss tegner sig for en af døtrene med stort potentiale i forhold til både vækst og indtjening. Vitaminer og mineraler er en skalerbar forretning, der er international, og hvor man kan eksportere knowhow. Det er et område, hvor DLG blander sig med de absolut bedste i verden, og når marginerne samtidig er relativt høje i forhold til andre dele af forretningen, er stenene efterhånden så småt lagt på vejen mod det ambitiøse indtjeningsmål.

Kongskilde er skåret til

Kongskilde havde længe været en torn i øjet på DLG, der tabte enorme summer på foretagendet. Men nu er der ryddet op i butikken, og DLG solgte i slutningen af oktober sidste år den tabsgivende del af Kongskilde - landbrugsmaskinerne - til den italienske CNH Industrial-koncern.

Tilbage står aktiviteterne i Kongskilde Industry og Kongskilde Grain, som for DLG har været og fremadrettet også forventes at blive en god forretning.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle