Fed succes: Lurpak vandt igen

Fedtpriserne faldt, og Arla forventede, at det danske smørbrand ville få det svært.

Endnu engang kan der blæses til sejssang på lurblæser. Lurpak-brandet tog nemlig endnu en fremgang i volumen i 2019, melder Arlas regnskab. Og det selv om Arlas topfolk egentlig lidt havde spået svære tider.

»Vi forventede, at det ville blive et svært år for Lurpak på grund af de faldende fedtpriser«, forklarede koncernfinansdirektør Natalie Knight ved regnskabsfremlæggelsen.

Med faldende fedtpriser blev konkurrenternes discountsmør billigere for forbrugerne, mens Arla forsøgte at fastholde det danske mærkes priser i butikker verden over.

Alligevel kunne året gøres op til en stigning på 4,3 procent i salget, målt i volumen. Dermed er Lurpak fortsat Arlas næststørste brand med en omsætning på 4,4 mia. kr.

Højest vækstrate har de mælkebaserede drikke, bl.a. fra Starbucks, med 13,7 pct. Castello faldt igen i år tilbage med -2,1 pct. Arla-brandet voksede med 5,1 procent målt i volumen og er Arlas største med en omsætning på hele 22,6 mia. kr., mens Puck-brandet steg 4,8 pct.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle