Fradrag for udgifter til revisor

Hvornår er der fradrag for revisorudgifter, når man har en skattesag? Der er vel også omkostninggodtgørelse i en del sager?

Svar:

Virksomheder kan fradrage udgifter til revisorbistand - det gælder f.eks. udgifter til regnskabsudarbejdelse og hjælp til udfyldelse af selvangivelsen. I modsætning hertil er udgifter til revisor- og advokatbistand i skattesager ikke fradragsberettiget. Derimod er det muligt at opnå omkostningsgodtgørelse for revisor- og advokatudgifter i forbindelse med klager over skatteansættelsen.

Det har således stor betydning, hvornår en skattesag ved 1. instans anses for begyndt, idet udgifter til revisor mv. ikke kan fradrages, når først skattesagen ved 1. instans er begyndt.

Byretten har i en ny afgørelse taget stilling til spørgsmålet, om en skattesag kan være begyndt før det tidspunkt, hvor SKAT har udsendt agterskrivelse. Sagen vedrørte en virksomhed, som havde valgt at lade revisor varetage alle arbejdsopgaver, som sædvanligvis løses af egne medarbejdere med regnskabs- og skattemæssig indsigt. Den lokale skatteforvaltning havde foretaget et skatteopkald, hvor man anmodede om diverse regnskabsmateriale og kommentarer hertil. Da revisor havde udarbejdet selskabets regnskab og selvangivelse, var det naturligt, at revisor også hjalp selskabet i forbindelse med indsendelse af det yderligere materiale til skatteforvaltningen.

Først seks måneder efter skatteforvaltningens forespørgsel udsendte SKAT en egentlig agterskrivelse - altså et brev om, at SKAT agtede at forhøje selskabets indkomst vedrørende enkelte af de punkter, som SKAT tidligere havde bedt selskabet om at uddybe.

SKAT vurderede, at udgifterne til revisor i forbindelse med uddybning af selvangivelse mv. ikke var fradragsberettiget for selskabet, idet der var tale om udgifter i forbindelse med en skattesag. Landsskatteretten var enig heri, og for nylig fik vi Byrettens stillingtagen.

Byretten vurderede, at der utvivlsomt foreligger en skattesag, når kommunen (nu SKAT) med en agterskrivelse har tilkendegivet sin uenighed med skatteyderen. Det er imidlertid rettens opfattelse, at der også foreligger en skattesag, hvis skattevæsenet før dette tidspunkt har tilkendegivet over for skatteyderen, at man stiller spørgsmål ved berettigelsen af dennes skattemæssige dispositioner, som for eksempel muligheden for afskrivninger på fast ejendom og ansættelsen af værdien af fri bil, og når dette giver anledning til nærmere drøftelser mellem skattevæsenet og skatteyderens rådgivere.

I den konkrete sag vurderede byretten, at SKATs indledende brev havde givet anledning til andet end blot fremskaffelse af dokumentationsmateriale, idet revisor har haft både møder og drøftelser med skattevæsenet inden agterskrivelsen blev udsendt. Som en følge heraf anser retten SKATs brev som indledningen til skattesagen, og revisorens efterfølgende arbejde udført som et led i behandlingen af skattesagen.

Der har været skrevet flere artikler om, hvornår en skattesag begynder. Byrettens afgørelse er så vidt vides den første afgørelse ved en højere instans, hvor der klart er taget stilling til, at en skattesag kan begynde, før agterskrivelsen er udsendt.

Efter min vurdering medfører afgørelsen i yderste konsekvens, at virksomheder ikke vil have fradrag for advokat- og revisorudgifter, der har forbindelse med korrespondance med skattemyndighederne - hvis altså SKAT efterfølgende udsender en agterskrivelse. Det vil især ramme landbrug og lignende virksomheder, som har valgt at få hjælp til økonomifunktionen fra deres revisor.

Vi er bekendt med, at afgørelsen vil blive anket til Landsretten.

Palle Høj

Skatteekspert

Heden & Fjorden

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle