Friesland-Campina fik dyk i første halvår

Stigende omsætning, men 37 procent lavere overskud end første halvår 2013.

En af Arlas hårdeste konkurrenter på det globale mejerimarked, hollandske Friesland-Campina, kom halvskidt ud af 1. halvår.

Ganske vist steg omsætningen med 3,5 procent til 5.713 mio. euro (knap 43 mia. kr.) takket være stigende afsætningspriser, opkøb af mindre selskaber og vækst i salget i bl.a. Kina.

Men selskabets overskud faldt med over en tredjedel til cirka 104 mio. euro (780 mio. kr.). Ufavorable valutabevægelser nævnes som hovedårsagen til det lavere resultat, som dog også er påvirket negativt af en stigning på over fem procent i omkostninger.

»Kombinationen af en stærk euro, en høj mælkepris, faldende salg i en række asiatiske lande og generel politisk ustabilitet har påvirket Friesland-Campinas resultat i de seneste seks måneder,« siger CEO Cees´t Hart.

»Trods disse forhold førte højere salgspriser til en stigende omsætning.«

Cees´t Hart peger på mælkeerstatning som et at selskabets vækstprodukter.

315 øre pr. kg

Den garanterede mælkepris til medlemmerne i første halvår var 42,07 euro pr. 100 kilo (cirka 315 øre pr. kg), hvilket er 13,6 procent højere end i samme periode 2013.

Medregnes forskellige tillæg, er prisen cirka 330 øre pr. kg. Heraf vil medlemmerne i denne måned for første gang få udbetalt 0,825 euro pr. 100 kg (6 øre pr. kg) som foreløbig efterbetaling, mens den sidste del udbetales til april på basis af årets resultat.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle