Landbrugets svar på Silicon Valley

Ambitionen er at tiltrække endnu flere virksomheder til gavn for hele erhvervet.

Da Agro Food Park slog dørene op for første gang i september 2009, var det – på trods af finanskrisen - med en ambition om at skabe landbrugets svar på Silicon Valley, stedet i Californien, hvor alle højteknologiske virksomheder med respekt for sig selv har en adresse.

Den danske drøm var at skabe noget lignende inden for landbrug og fødevarer. En videns- og erhvervspark, hvor fødevare- og landbrugsvirksomheder kan flytte ind og sammen skabe nye produkter og tiltrække talent.

Fra begyndelsen var det Landbrugets Rådgivningscenter, i dag Seges, der var rygraden i Agro Food Park. Men siden da er flere flyttet til. Mange flere: Arla Foods globale innovationscenter, Aarhus Universitets FOOD, Teknologisk Institut og en lang række små og mellemstore virksomheder er flyttet ind, hvor det er tanken at små startups- og iværksættervirksomheder kan arbejde sammen med og lære af en gigant som f.eks. Arla og omvendt.

Kommer alle til gode

»Det er afgørende for indtjeningen i hele kæden, at landbrugsproduktionen omsættes til værdifulde produkter, der rammer de trends og traditioner, der kendetegner fødevareforbruget i fremtiden. Den proces vil vi skabe de optimale rammer for i Agro Food Park. Det kommer også landbruget til gode«, fortæller Steen Nørgaard Madsen, der er formand for Agro Food Park.

»I dag er Agro Food Park et af de største og mest velfungerende miljøer af sin art i Europa og i verden«, fortæller en stolt Steen Nørgaard Madsen. Men ambitionerne stopper ikke her.

»I de næste ti år skal endnu flere danske og internationale virksomheder få øjnene op for Agro Food Park og flytte ind, så miljøet vokser sig endnu større og stærkere til gavn for alle, der er en del af det«, siger Steen Nørgaard Madsen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle