Måske V-motor i ny Deutz-Fahr stortraktor

En V6-motor eller række-sekser? Begge typer er måske i spil til Deutz-Fahrs kommende stortraktor med op til 440 hestekræfter.

Lad det være sagt med det samme. Intet er sikkert endnu, og spørgsmålet bliver næppe besvaret, før tæppet løftes på Agritechnica 2013, hvor Same Deutz-Fahr Group (SDF) sandsynligvis præsenterer sin nye konventionelle stortraktor med over 440 hestekræfter.

Men sikkert og vist er det, at SDF pusler med to motorløsninger til den kommende stortraktor. Den ene løsning er en traditionel række-sekser, som vi kender det fra en lang række traktorer. Mere speciel er den anden løsning, der består af en helt nyudviklet Deutz-motor i V-form. Motoren er en V6-motor og yder ifølge SDF 442 hestekræfter ved maksimal effekt inklusiv boost.

Uden boost er effekten opgivet til 402 hestekræfter - i øvrigt nøjagtigt samme effekt som den mere traditionelle række-seks'er er oplyst til at kunne yde. SDF offentliggjorde på Agritechnica i 2011, at koncernen arbejdede med at udvikle en stortraktor, og siden da er udviklingsarbejdet skredet stille og roligt fremad.

Meget er dog hemmeligt endnu, og derfor er det stadig usikkert, hvilken motor-type, der lander i traktoren. Mediestunt eller ej? Buddet herfra lyder på den traditionelle løsning trods alt.

Som det ser ud nu, vil den kommende stortraktor kunne leveres med traditionel hjulmontering eller en udgave med bælter på bagakslen og traditionelle hjul foran. Forakslen på den store traktor får uafhængig akselaffjedring, hvor hvert hjul har en vandring på plus/minus 20 cm.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle