Op til 50 procent mere for lokale varer

Halvandet år efter Superbrugsen lancerede initiativet om flere lokaltproducerede fødevarer i deres butikker, kan man konkludere, at kunderne har taget godt imod det.

Mens man nogle steder stadig mærker konsekvenserne af krisen, vil kunderne gerne betale ekstra for lokale fødevarer. »Der er en enorm sympati for de lokale varer, og det, tror vi, hænger sammen med, at kunderne har større tillid til varerne, og at det er meget transparent med hensyn til for eksempel transporten. Helt overordnet hænger det sammen men den samfundstrend, der er baseret på en større fælleskabsfølelse, mindre glitter og mindre forbrug, og de lokale varer blender fint ind i den trend,« forklarer Jeff Salter, kommerciel direktør i Superbrugsen. Derfor vil man også gerne udvide konceptet endnu mere i de kommende år.

En udstrakt hånd

»Det er de enkelte butikker, der laver aftalerne, og de har ikke tid til at være opsøgende. Så hvis man har en vare, man gerne vil have afsat, skal man bare tage fat i den lokale brugsuddeler,« siger Jeff Salter og fortsætter: » Det er ikke ment som et profitskabende initiativ - det er mere profilskabende for os. Det skal ses som en udstrakt hånd til landmanden, og det er oprigtigt ment.« I samarbejde med Økologisk Landsforening laver man også en slags stævnemøder, hvor flere butikker og producenter kan møde hinanden. Men det er vigtigt at understrege, at det ikke er kun for økologiske varer.

Inden man kommer i gang, er der dog et par ting, der skal være på plads: »Alle producenter, vi tager ind, skal være del af smiley-ordningen, og der skal være styr på leveringen. Og endelig kan der være nogle barrierer omkring emballagen, som man skal have lidt hjælp med. Derudover er det ikke kompliceret, og kontrakten, man indgår, er kun på to sider,« slutter Jeff Salter. Det er primært frugt og grønt, samt tørvarer som honning og øl, der tages ind i sortimentet.

Regionale forskelle

Der er stor forskel på regionerne, når det gælder antallet af lokale fødevarer i butikkerne. »Bornholm er helt klart det, jeg vil kalde foregangsregion. Fyn og Lolland-Falster er rigtig godt med, men i Sønderjylland halter man bagefter. Her er det svært at skabe kontakter, og Midt- og Nordjylland halter også noget bagefter,« fortæller Jeff Salter.

Faktaboks

Lokale varer

  • Initiativet dækker Superbrugsens 230 butikker landet over og blev lanceret for halvandet år siden
  • I dag har hver butik mindst to lokalproducerede varer
  • Det er de enkelte butikker, der laver aftaler med lokale landmænd

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle