Hvis Arla skal sælge mere på de nye markeder, skal der investeres markant. Flere modeller er i spil - og de første samarbejder er i fuld gang.

Inden sommerferien kører de første oste ud af et ombygget mejeri i Kalacheevsky i det vestlige Rusland.

Mejeriet er ejet af mellem russiske Molvest og Arla - og er en af de måder, hvorpå Arla vil bevæge sig ind på de strategiske vækstmarkeder de kommende år

For tilstedeværelse og investeringer er altafgørende, hvis mejeriet skal opnå sine ambitiøse mål frem mod 2017, fortæller administrerende direktør Peder Tuborgh.»Man skal ikke sidde med en telefon i Danmark og sælge mælk i det fjerne Asien. Fødevarebranchen kræver, at man er til stede på landjorden,« siger han.

Arla-chefen påpeger, at metoden vil være forskellig fra land til land. For eksempel var modellen i Kina at købe sig ind i Mengniu. I Afrika investerer Arla selv i pakkerier, så mælkepulver kan flyves til regionen for der at blive detailpakket.

I de kommende år vil der blive iværksat langt flere af disse tiltag.»Vi vil komme til at se i denne strategiperiode, at vi skal foretage opkøb, men det er med udgangspunkt i, at vi skal blive stærkere til eksport,« siger han og erkender, at størstedelen af pengene til investeringer vil blive lagt uden for Europa de kommende år.

Hvor mange penge det drejer sig om, vil og kan Peder Tuborgh ikke sætte tal på, men der bliver tale om beløb på niveau med de sidste par år.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle