Spørg medlemmerne, hvad de vil have

Det er ikke umuligt for landboforeningerne at fastholde og få nye medlemmer. Det gælder om at finde kernen i foreningen, fortæller Helle Staberg.

Landboforeningerne har oplevet strukturudviklingen på nært hold. Senest har cirka 100 meldt sig ud af blandt andet LandboNord, AgriNord og LandboSyd på grund af uenigheder om den politiske linje i Landbrug & Fødevarer. Helle Staberg har arbejdet med foreninger i flere år - og er indehaver af virksomheden Staberg relations management, hvor hun rådgiver foreninger i, hvordan de fastholder og får nye medlemmer. Hun peger på strukturudviklingen som en udfordring, der rammer alle landbrugets foreninger.

»Foreningerne kan ikke ændre på strukturudviklingen. Der er også større diversitet mellem medlemmerne. Det betyder, at foreningerne skal kunne rumme mange forskelligheder. Medlemmerne kræver også mere af deres medlemskab. De vil have valuta for pengene,« siger Helle Staberg.

Dialog med medlemmerne

For at holde fast i medlemmerne, så er foreningerne nødt til at finde ind til kernen.

»Foreningerne må ikke tro, at de selv kan tænke sig til, hvad medlemmerne vil have. De er nødt til at spørge og involvere dem. De skal have en konstant dialog med medlemmerne om, hvilken forskel de ønsker, at deres forening skal gøre for dem,« siger Helle Staberg og indrømmer, at det kan være et omfattende arbejde at finde ind til kernen.

»En metode kan være at lave interviews med enkelte eller grupper af medlemmer. De skal spørge ind til, hvilken værdi og hvilke arrangementer de gerne vil have. En anden metode kan være at lade medlemmerne selv stå for nogle arrangementer,« siger hun og medgiver, at foreningen ikke kan gøre alle tilfredse.

»Men hold altid fast i dialogen. Hvad er det, der er vigtigst? Og foreningen skal turde at vælge noget fra. Det er vigtigere for dem at være noget for de medlemmer, de har, i stedet for at være noget for alle,« siger Helle Staberg.

Alle skal sælge foreningen

Ifølge Helle Staberg er det også vigtigt, at alle i foreningen, både bestyrelse og rådgivere, ved, hvad medlemmerne kan bruge foreningen til. Og at de er i stand til at fortælle om det.

»Det er ikke, fordi rådgiverne skal have en medlemsblanket med i baglommen, når de er ude hos landmanden. De skal kunne fortælle, hvordan foreningens erhvervspolitiske arbejde udgør grundlaget for medlemmets forretning, og at det derfor er vigtigt for dem at være med,« siger Helle Staberg.

En særlig gejst

Helle Staberg har arbejdet med mange forskellige typer af foreninger og organisationer. Hun peger på især én ting, som hun ikke har set andre steder.

»Der er en helt særlig gejst. De har et enormt engagement, som mange andre foreninger misunder landbruget. Der er en sammenhængskraft, som foreningerne kan spille på. Derfor skal foreningerne tale med medlemmerne. De må for alt i verden ikke skylle dialogen ud med badevandet,« siger Helle Staberg.

Faktaboks

Foreninger skal...

  • Ifølge Helle Staberg skal foreningerne finde ind til kernen. Det kan de gøre ved at spørge og involvere medlemmerne: Hvad er vigtigt for dem, hvilke arrangementer vil de gerne have?

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle