Stormejetærsker tilpasses danske forhold

Et af de største trækplastre i SIMAs store hal 6 var den nye stormejetærsker fra Massey Ferguson 9895. Modellen, der står på standen, er ikke helt identisk med den, man vil kunne købe i Danmark.

At maskinen er bygget og konstrueret på det amerikanske marked er synligt på nogle områder.

"Halmsnitteren er ikke konstrueret til at håndtere store halmmængder. Det råder vi bod på ved snart at montere en snitter mage til den, der allerede anvendes på Cerea-modellerne," forklarer produkt- og distriktschef Jacob Johnsen.

Kabinen ændres også i retning af at samle flere funktioner i GTA-konsollen, end den udstillede model har.

Tømmesnegl i ét stykke

På sigt forsvinder altså en del af de traditionelle knapper og lys monteret i monitoren over forruden. Autostyring og tegning af udbyttekort bliver ligeledes introduceret i maskinen senere.

"Der vil dog stadig være markeder, hvor man ikke stiller krav om denne form for brugervenlighed og de tekniske finesser, som dette system kan," siger Jacob Johnsen og nævner østlandene som et eksempel.

I korntanken ses et eksempel på AGCO's bestræbelser på at lave maskinen så enkel som muligt.

Tømmesneglen er i ét stykke, forstået på den måde, at når den er foldet ud, har den samme stigning helt fra starten i korntankens bund. For at løse dette i praksis, så der opnås en stor aftømningshøjde, starter sneglen helt ovre i maskinens højre side. Arrangementet betyder, at der ingen ekstra led er, og at aftømning derfor sker effektivt og kraftbesparende. Maskinen er monteret med det amerikanske system til at forhøje korntanken, som består af fire plader, der manuelt klappes ud. En detalje, der ligeledes vil blive gjort mere brugervenlig på versionerne til det danske marked.

Skånsom rotor

Rotoren kan i kraft af sin størrelse køres relativt langsomt og med en større broafstand. Det giver en skånsom udtærskning, som også sikrer halmens kvalitet.

Rotorens hydrauliske drev giver ifølge Jacob Johnsen en stor kapacitetsmæssig fordel.

"Reversering af rotoren er en smal sag. Det gør føreren mere tryg, og han vil derfor i højere grad forsøge at holde maskinen fuldt belastet."

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle