Uhrenholt fik gevinst ved at gå tilbage til kerneforretningen

Fik overskud i 2013 efter tre år med røde tal.

»Vi har valgt at fokusere på vores kerneforretninger, hvor vi ved, at vi kan tjene penge.«

Det nævner økonomidirektør Flemming Windfeld som den overordnede årsag til, at førevarevirksomheden F. Uhrenholt Holding A/S i 2013 kom ud med et overskud på godt 8,5 mio. kr. efter tre år med underskud, i 2012 på hele 32 mio. kr.

Således har Uhrenholt solgt en biproduktforretning inden for svinekød til Ess-Food, hvilket har reduceret omsætningen, men også bidraget til et større driftsresultat end i de foregående tre år. Samtidig er tabet på finansielle poster halveret i forhold til 2012.

Forsynede Vinter OL

Flemming Windfeld ser dog især overskuddet i 2013 som resultat af, at Uhrenholt gennem de seneste fire år har satset stærkt på at opnå vækst inden for brands og høj-værdi-produkter i udlandet, hvilket har været en dyr men nødvendig omstilling.

»Vi er jo basalt en mejerivirksomhed, og det kendes vi som i Asien, Afrika og de fleste andre dele af verden. To tredjedele af vores omsætning stammer fra salg af ost, fløde, UHT-mælk, mælkepulver osv.,« siger økonomidirektøren.

Uhrenholt har gjort en stor indsats for at få foden ind på det russiske marked og har i den forbindelse mærket blokaden mod svinekød fra EU.

»Men i Rusland har vi desuden opbygget en foodservice-virksomhed for levering af kvalitetsfødevarer til hoteller og restauranter. Den er kommet godt fra start, og blandt andet leverede vi samtlige fødevarer til Vinter OL.«

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle