Chefredaktør: Det er heller ikke nemt, når forbrugerne vælger politikernes darling fra

Det har vakt furore på Christiansborg, at Arla vil skære ned på den økologiske mælk. Det er aldrig nemt, når illusionerne brister.

LandbrugsAvisen var først med historien for to uger siden: Arla vil reducere i mængderne af økologisk mælk, fordi forbrugerne i øjeblikket vælger den fra.

Gas- og elregningerne skal betales først, så man ikke fryser, og i en sådan situation må man som familie se på, hvor man kan finde penge til de stigende energiregninger - og i øvrigt meget andet.

Og her bliver en ’luksus’ som økologi altså ofte udpeget som en muligt offer.

Chefredaktørens kommentar

- er et journalistisk produkt, der skrives uafhængigt af ejer- og partiinteresser. Kommentaren er alene et udtryk for skribentens holdning.

Men det har virkelig givet genlyd også på Christiansborg, hvor kritikken nu hagler ned over Arla, ’for vi skal mere ikke mindre økologi’ lyder det eksempelvis fra Alternativets landbrugsordfører Francisca Rosenkilde.

Det interessante ved den udtalelse er tolkningen af hendes ’vi’, for den er åbenbart en anden i farvandet omkring Slotsholmen i København, end den er ude i supermarkedernes kølediske.

Rosenkilde og andre politikere med samme holdning kunne selvfølgelig ikke finde på at kritisere forbrugerne - politikere skal jo genvælges engang- så det er Arla, der gør noget forkert.

Man skal tilsyneladende proppe den økologiske mælk ned i halsen på folk, om de så vil have den eller ej.

Og følger man sociale medier, ja, så får en anden gammel traver også en omgang: De, altså Arla, kunne måske bruge noget af deres milliardoverskud på at holde prisen på økologi kunstigt nede, så forbrugerne ikke valgte den fra.

Ikke noget med, at det er godt, at der genereres et overskud, så der er råd til at investere i CO2-reduktioner for klimaets skyld, som vist også har opmærksomhed for tiden. Og som jo, med statsministerens egne ord, ikke skal resultere i højere priser på almindelige fødevarer.

Spændende, i øvrigt, om samme argumentation - bare med modsatte fortegn - ville få flyvehøjde, nu da mælkepriserne brager nedad? Næppe, for hele diskussionen handler om noget andet. Det er idealisme kontra virkelighedens verden

De kritiske politikere på Christiansborg ville i LandbrugsAvisen kunne have læst, at Arlas beslutning om at gøre det lettere for økologer at skifte til konventionel produktion i meget høj grad handler om at hjælpe de producenter, der er klemt af ikke at være selvforsynende med foder. De er pressede.

Et tillæg på 40 øre per kilo økologisk mælk kan ikke drive værket, det skal gerne ligge omkring 60-70 øre, for det er dyrere at producere økologi end konventionel. Denne lille detalje synes mange at have overset eller bare ignoreret.

Generelt er det ellers gået godt med økologien. Arlas salg er vokset 3-4 procent årligt, og på det danske markede er omkring hver tredje liter solgt mælk økologisk. I Tyskland er det eksempelvis hver tiende.

Ifølge netmediet AgriWatch står Arla på sine markeder over hele verden for en tredjedel af det økologiske salg.

Med andre ord har den generelle trend for økologi længe været opadgående, lige nu er der bare bump på vejen, og det indretter markedet sig efter.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle