Der er kugler i danske juletræer

Værdien af den danske eksport af juletræer og klippegrønt er på over én mia. kr.

Der er kugler i dansk hygge. Både på juletræerne i de julepyntede danske hjem, men så sandelig også når det gælder værdien af den eksport, som danske juletræer hjembringer til Danmark.

For at fortælle den historie indrykker Landbrug & Fødevarer i de kommende uger en annoncer om den store eksport af danske juletræer i en række aviser og udendørs i de større byer.

”Vi sætter fuld turbo på juletræs-kommunikationen de næste to uger. Som led i erhvervets omdømmekampagne fortæller vi historien om, at danske juletræer er en vigtig eksportvare, der giver eksportindtægter på over en mia. kr. årligt”, siger head of branding Lisbeth Olsgaard, Landbrug & Fødevarer.

”Men samtidig forsikrer vi danskerne om, at der er juletræer nok også til os selv - og hvis man vil ud selv at hente sit juletræ, kan man finde den nærmeste gård med juletræer på aabentlandbrug.dk”.

For juletræer er big business - ikke kun herhjemme, hvor cirka 1,5 af landets 2,5 mio. husstande har et juletræ - men også i udlandet, hvor danske juletræer storhitter.

10 mio. træer eksporteres

Hvert år eksporterer vi omkring 10 mio. træer for en samlet værdi på godt 800 mio. kr. Dertil kommer eksporten af klippegrønt for knap 200 mio. kr.

Det danske kystnære klima er optimalt til at dyrke juletræer af typen nordmannsgran, som derfor står i langt de fleste plantager.

Sammen med blandt andet dansk svinekød, mejeriprodukter, mink og fisk, hører danske juletræer til det man kalder ’højværdivarer’, der opnår en merpris på 20 procent eller mere i forhold til gennemsnitsprisen for en tilsvarende vare fra EU.

Når danske juletræer bliver solgt i for eksempel Finland, står de til mellem cirka 650 og 1.100 kr. stykket.

Det er høj kvalitet, bæredygtig produktion, markedsoverblik og en effektiv logistikkæde, der hurtigt får træerne fra producenterne ud til kunderne, som er nogle af forklaringerne på succesen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle