Fødevareministeren vil hjælpe danskerne til at vælge mere bæredygtigt

Danskerne har appetit på bæredygtige fødevarer, men langt de fleste savner viden om, hvordan de skal gøre deres indkøb mere klimavenlige. Det vil fødevareminister Mogens Jensen ændre på.

En ny oplysningskampagne til forbrugerne skal klæde danskerne bedre på til at vælge bæredygtige fødevarer.

For danske forbrugere er i stor stil klar til at lægge deres indkøbsvaner om og i højere grad række ud efter bæredygtige fødevarer, når de køber ind.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som YouGov har gennemført for Fødevarestyrelsen i juli, hvor mere end tre ud af fire af de adspurgte godt 1.000 respondenter, enten ’i nogen grad’, ’i høj grad’ eller ’i meget høj grad’ ønsker at købe bæredygtigt.

Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser desværre også, at mere end halvdelen af forbrugerne føler, at de ikke ved nok til at træffe bæredygtige valg ude i butikkerne.

"Den udfordring bliver vi nødt til at få løftet, når vi skal nå målet om 70 procent reduktion af vores CO2 udledning inden 2030", siger fødevareminister Mogens Jensen og fortsætter:

"Vi politikere skal sørge for, at danskernes vilje til at spise mere bæredygtigt bliver fulgt op af bedre oplysning om bæredygtig mad og måltider. Denne opgave vil jeg som fødevareministeren tage på mig.  
Fødevarestyrelsen er derfor allerede nu i gang med at udarbejde en større oplysningsindsats, der skal klæde danskerne på til at spise bæredygtigt".

"Folkeoplysning på fødevareområdet er afgørende for, at man som forbruger kan træffe bæredygtige valg. Jeg taler her om folkeoplysning i bredeste forstand i form af bedre information og muligheder for lave og spise mere bæredygtige måltider. Hele den danske madkultur skal have et grønt løft", siger Mogens Jensen.

De positive intentioner hos forbrugerne glæder fødevareministeren, som torsdag åbner World Food Summit 2019 i København. World Food Summit er et todages topmøde med deltagere fra mere end 30 lande.

Her skal blandt andet ministre, topembedsmænd, virksomhedsledere, eksperter og ngo’er diskutere, hvad der skal til for at ændre fødevareproduktion og- forbrug, så det bliver markant mindre belastende for klima og miljø. En af udfordringerne er de barrierer forbrugerne står overfor, når de skal vælge varer og ændre vaner.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle