Fjerkræslagteri vinder Arbejdsmiljøprisen: Har reduceret arbejdsulykker med 95 procent

På fem år har HKScan i Vinderup formået at reducere antallet af arbejdsulykker med over 95 procent. Indsatsen anerkendes nu med Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Arbejdsulykker, som i år overrækkes af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard på vegne af Arbejdsmiljørådet.

Hver dag slagtes, parteres og pakkes cirka 185.000 kyllinger på HKScan i Vinderup. Arbejdet foregår med skarpe knive og i højt tempo. Mens virksomheden i 2016 havde 56 arbejdsulykker, formåede HKScan at nå helt ned på kun to arbejdsulykker af mindre alvorlig karakter i 2021.

Derfor anerkendes virksomheden nu med Arbejdsmiljøprisen, lyder det i en pressemeddelelse fra Arbejdsmiljørådet.

Vinderen får rosende ord for sin indsats. 

- Det er meget fortjent, at HKScan vinder Arbejdsmiljøprisen i kategorien Arbejdsulykker. I slagteribranchen er risikoen for arbejdsulykker høj. Det er inspirerende at se, at HKScan har lavet en effektiv arbejdsmiljøindsats med kreative mikrokampagner, der motiverer til bedre sikkerhedsadfærd blandt medarbejderne og dermed gør en forskel i hverdagen.

Virksomheden har involveret arbejdsmiljøorganisationen og sikret et kompetenceløft hos både medarbejdere og ledelse. Resultatet med et markant fald i antallet af arbejdsulykker er virkelig beundringsværdigt og kan være til stor inspiration for andre i branchen,siger Cristina Lage formand for Arbejdsmiljørådet.

Medarbejderinvolvering og målrettede mikrokampager

Ifølge Søren Bai, der er fabrikschef hos HKScan, var der behov for at tænke i nye baner i den forestående arbejdsmiljøindsats.

- Vi har et koncernmål i HKScan om nul arbejdsulykker. Men vi kunne ikke komme længere med klassiske indsatser som sikkerhedsrunderinger og tavlemøder, siger han.

Med ekstern hjælp introducerede HKScan derfor målrettede mikrokampagner, som hver har fokus på én, afgrænset problemstilling. For eksempel brugen af værnemidler eller forebyggelse af fald- og glideulykker.

Mikrokampagnerne er forankret i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). En gruppe på 19 personer bestående af arbejdsmiljørepræsentanter, ledelse og medarbejdere. Gruppen har været på kursus i at lave slagkraftige og synlige kampagner – altid med et strejf af humor. Der er blandt andet uddelt bananer med budskabet “du skal bide i den, ikke glide i den”, og et særligt sko-politi har tjekket slidbanerne på de ansattes sikkerhedssko.

- Hele vores AMO er involveret i at udvikle og gennemføre mikrokampagnerne, og medarbejdere er taget ud af den almindelige vagtplan for at indgå i projekterne. Det har skabt et højt engagement, et stærkt sammenhold og styrket den fælles bevidsthed om altid at tænke sikkerhed først, forklarer Søren Bai.

HKScan har foreløbigt afviklet otte mikrokampagner, og effekten er solid. I 2021 var der blot to – og mindre alvorlige – arbejdsulykker på fjerkræslagteriet. Det svarer til et fald på næsten 96 procent siden 2016. Til sammenligning ligger incidensen for hele branchen cirka 10 gange over den i HKScan.

- Vi er ovenud stolte over, hvad vi har opnået, slutter Søren Bai.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle