Forskere usikre på effekt af nyt EU-krav til dyretransporter

I et debatindlæg hos Altinget slår to forskere fra Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på Aarhus Universitet tvivl om effekten af, at dyretransporter skal holde én times pause efter de første ti timers transport.

EU-Kommissionen er for nylug kommet med et udspil til fælles lovgivning om transport af dyr, der indeholder nye elementer i forhold til gældende lovgivning. 

Ét af elementerne er, at lastbiler, som transporterer grise til levebrug, altså dyr som ikke slagtes umiddelbart efter ankomsten, skal holde én times pause efter de første ti timers transport. Dyrene skal ikke læsses ikke af i pausen, men de skal fodres og vandes i pausen. 

Og lige præcis det krav er ingen evidens for, at det vil forbedre dyrenes velfærd.

Det skriver de to forskere fra Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på Aarhus Universitet, Mette S. Herskin og Cecilie Kobek-Kjeldager i et debatindlæg hos Altinget onsdag.

Set med danske briller er forslaget relevant for dem, der transporterer smågrise, hvilket ofte sker på transporter, der varer over ti timer.

De to forskere skriver, at man kunne foranlediges til at tro at kravet om en times pause udspringer af de, som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) udgav i 2022 for at etablere et videnskabeligt grundlag for den nye lovgivning. Men det gør det ikke, lyder det det.

De forklarer, at EFSA konkluderer, at der for nuværende ikke findes viden, som dokumenterer, at det overhovedet er muligt for grise at drikke eller æde under en pause i et holdende køretøj. 
Der er brug for mere viden, lyder det.

Fra forskerne lyder det:

- Med den nuværende viden synes et forslag om én times pause for at tillade dyrene at æde og drikke altså ikke at være dokumenteret af forskning. Dette på trods af, at EFSA også konkluderer, at svin med stor sandsynlighed vil blive både sultne og tørstige, hvis de ikke fodres eller drikker på en lang transport. Ifølge EFSA's vurderinger vil dette ske noget før de 21 timers maksimale køretid, som forslaget angiver.

- Man risikerer at indføre lovgivning, der 'lyder godt', men som kan ende med at gøre transporten værre for grisene end i dag, lyder det fra Mette S. Herskin og Cecilie Kobek-Kjeldager.

/ege

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle