20 landmænd skal optimere på foder - vil spare 30 øre pr. kg grisekød

DLG og Danish Crowns Andelstanken 2.0, der vil optimere værdikæden, er klar med et pilotprojekt, som 20 landmænd bliver en del af. Målet er uændret 30 øre i besparelse pr. kilo kød.

Andelstanken 2.0, som har DLG og Danish Crown som idemænd, er rykket frem til startstregen, efter projektet første gang blev præsenteret i slutningen af 2021 med ambitioner om at få andelsejere- og selskaber til at samarbejde tættere.

Næste fase er nu en realitet med 20 landmænd, der bliver en del af konceptet, hvor der anvendes øget brug af data og en optimering af handlen med foder, så målet om 30 øre i besparelse pr. kilo kød opnås.

DLG skal handle foder

DLG’s disponeringsteam skal over tid sørge for de bedste priser på foderhvede, foderbyg og soja, og imens skal Danish Crown behandle og udveksle data for de enkelte bedrifter, som konsulenter og rådgivere i de to andelsselskaber sammen med landmanden kan omsætte til optimering på staldgangen.

DLG’s vicekoncerndirektør i Salg og Kunderelation, Camilla Blicher Simonsen, har store forventninger til satsningen:

- Vores ejere har fra begyndelsen været meget interesserede i at komme i gang med Andelstanken 2.0, og derfor er jeg også glad for, at vi nu endelig kan affyre startskuddet. Over de seneste ni måneder har vi haft tæt dialog med flere af vores fælles ejere om, hvordan vi får et tættere samarbejde mellem andelsselskaberne og produktionen.

Data kan vise bedste foder

For Nicolaj Nørgaard, leder af Danish Crown Ejerservice, er kardinalpunkterne for projektet indsamling af valide data og en ny måde at handle foder på.

Dataene kan være med til at afdække, hvilke foderblandinger der klarer sig bedst og har den laveste omkostning pr. kilo tilvækst.

- Vi har god fremdrift i at samle mere data i Danish Crown Data, og vi har brug for at samle endnu mere for at kunne opnå de størst mulige besparelser i værdikæden, siger han.

DLG og Danish Crown melder, at det er hensigten, at flere landmænd kobles på Andelstanken 2.0 i begyndelsen af 2023.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle