Hatting garderer sig mod pirateri på værnemidler - tjekker nye kunder på nettet

Bedemænd, tandlæger og kommuner står i kø: Corona-krisen har fået Hatting Agro til at indføre skarp regulering, når nye kunder vil oprette sig i webshoppen.

Hatting Agro, der leverer både ornesæd og mange forskellige slags ’farm supply’ til danske landmænd, har under coronakrisen måttet regulere tilgangen af nye kunder i virksomhedens web-shop.

Det sker for at undgå, at personer eller virksomheder uden for erhvervet udøver ’corona-pirateri’ og tømmer lagrene af især værnemidler.

Det fortæller salg- og marketingsdirektør Per Granly Hansen, Hatting A/S.

"Vi har faktisk været benhårde. Det første vi gjorde, da vi oplevede, at alle mulige uden for branchen henvendte sig, det var at lukke for tilgang af nye kunder på nettet".

Bedemænd og tandlæger

Det, der frister de nye kunder er, at Hatting i sit sortiment har mange af de produkter, som corona-krisen har skabt en hidtil uset efterspørgsel på: værnemidler som mundbind, åndedrætsværn, kitler, kedeldragter og handsker, samt håndsprit og andre desinfektionsmidler.

Interessen betyder, at Hatting i corona-ugerne har fået en strøm af henvendelser fra alt fra bedemænd til tandlæger, kommuner og sundhedsmyndigheder.

For alle gælder, at de især er interesseret i at købe værnemidler.

Men de fleste går forgæves. Hatting har sat automatikken ud af spil: Nye kunder i webshoppen skal først ind over kundeservice, som tjekker, om der er tale om branchekendte. I tvivlsspørgsmål kommer forespørgslen ind forbi Per Granly selv.

"Det har vi gjort for at sikre, at der ikke kommer ukendte ind udenfor branchen og tømmer vores lagre, så vores faste kunder står med håret i postkassen".

Myndigheder prioriteres

Per Granly understreger, at Hatting forsøger at hjælpe, hvis det er offentlige sundhedsmyndigheder, der henvender sig.

Bl.a. har både Københavns, Horsens og Silkeborg Kommuner fået handsker og kitler til brug i ældreplejen.

"Vi kan selvfølgelig ikke sige nej til sundhedsvæsenet, hvis vi har produkterne på lager. Det oplever jeg også, at kunderne har forståelse for", siger Per Granly.

Individuelle henvendelser fra f.eks. bedemænd og tandlæger imødekommes ikke, men henvises til at gå gennem deres brancheorganisationer.

Lukket for hamstring

Også landmænd oplever begrænsninger, når de vil købe ind af de mest efterspurgte værnemidler.

Allerede i starten af marts tog Hatting bestik af corona-situationen og den øgede efterspørgsel på værnemidler som åndedrætsværn, masker, handsker og sprit.

For at undgå hamstring er der lagt begrænsninger ind på, hvor meget, kunderne kan købe ad gangen.

"Vi fordeler produkterne mellem vores kunder efter bedste emne. Har han f.eks. bestilt fem kasser med åndedrætsværn, får han måske én. Vi fik 68 kasser hjem for nylig men har nok det 15-dobbelte i restordre",

Ingen mundmasker

I følge Per Granly er der endnu ingen decideret mangel på værnemidler og desinfektionsmidler i landbruget.

Rodalon imødekommer behovet for desinfektionsmidler, så selvom prisen er steget med ca. 25 pct., er der ikke tale om ublu priser eller en mangelsituation, siger Per Granly.

Mundmasker med filtre derimod er ikke til at støve op.

"Det er klart, at når der er internationale spillere og regeringer på markedet, og der bliver lagt pres på, så kan lille Hatting ikke stille noget op. Men vi gør, hvad vi kan, for at få det hjem".

Per Granly understreger, at han ikke har oplevet panik blandt kunderne - endnu.

"Jeg oplever ikke, at der er en udpræget mangelsituation, Men den kommer selvfølgelig inden alt for længe".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle