L&F jubler over nyt økologi-boom: Potentialet er stort

Udmeldinger fra supermarkeder og økovirksomheder peger på, at økosalget vil stige 10-15 procent årligt i de kommende år.

Der er ikke nogen naturlov for, hvor meget økologi kan komme til at fylde på hylderne, i de danske supermarkeder.

Sådan lyder konklusionen fra Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, i kølvandet på de seneste tal fra Danmarks Statistik, som viste en stigning i det økologiske salg på 31 procent.

”Det vil naturligvis afhænge af markedet, men der er ikke nogen definitiv grænse for, hvor stort økologisalget kan blive”, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Vi vil se flere rekorder i økosalget

At forbrugerne i stigende grad bliver villige til at lægge endnu flere økologiske varer i kurven, når de handler, forventer man også rundt om i de danske supermarkeder. Her melder man nemlig, at der ikke ser ud til at være opbremsning i det økologiske salg.

”Vi estimerer en vækst på omkring 10-15 procent i de kommende år alene i detailsalget. Det er blandt andet baseret på udmeldinger fra branchen, som kigger ind i en fortsat jævn vækst lig den, vi har haft i de senere år”, siger Kirsten Lund Jensen.

Grønt ligger i top

Der er imidlertid stor forskel på hvilke økologiske varer, der har vundet indpas blandt de danske forbrugere.
Inden for eksempelvis gulerødder står økologiske varianter for omkring 40 procent af det totale salg, mens mere end hver anden solgte pakke havregryn er økologisk.

Til sammenligning er det for forskellige kødprodukter under 10 procent.

”Nogle kategorier er nemmere at gå til end andre. Havregryn, gulerødder og mælk ligger i den lave ende rent prismæssigt, mens det kræver mere for at købe økologisk kød. Så det er klart, der ligger noget psykologi i det her spil”, siger Kirsten Lund Jensen.

”Men vi kan også se, at forbrugernes villighed til at betale også udvikler sig. De, der køber økologi, udvider også deres salg til at inkludere flere varer, så der er i hvert fald en villighed til at bruge flere penge på at få økologiske fødevarer i forhold til før”, siger hun, men understreger, at det ikke er helt ligegyldigt, hvilke økologiske produkter der hitter i dagligvarebutikkerne.

”Der er ingen tvivl om, at vi allerhelst gerne vil sælge økologiske varer, som kommer fra Danmark, eksempelvis gulerødder, kartofler og havregryn. Eksempelvis giver appelsiner eller citroner ikke en gevinst til danske landmænd, da det er importvarer. Men vi kan jo glæde os over, at der er vækst over hele linjen”, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i L&F.

Taler ind i tidens tendens

Hun bliver bakket op af Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, der ikke ser det som en udfordring, at det økologiske kødsalg ikke har de samme vækstrater som eksempelvis grønt og mælk.

”Jeg har ikke et mål om, at alt skal være økologisk, men jeg har derimod et mål om, at alle vores medlemmer skal tjene penge. Og vi kan jo se, at forbrugerne gerne vil have det, ligesom rekordmange landmænd vil omlægge til økologi. Vi producerer i bund og grund det, forbrugerne gerne vil have – økologisk eller ej”, siger Karen Hækkerup.

”Økologien taler ind i en tendens i tiden, hvor befolkningen gerne vil gøre noget ekstra. Når de står i supermarkedet kigger de på dyrevelfærd og bæredygtighed. Det er vi selvfølgelig stolte af, og tallene vidner om, at økologi er en type produkt, de meget gerne vil have”, siger hun.

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle