Masser af meningsfulde stillinger i landbruget

Rådgivningen skal ind i kampen om de unge jobsøgende. Vi har gode jobs til dem, siger LandboNords adm. direktør.

I rådgivningsvirksomhederne tilbyder vi gode, meningsfulde jobs til både erfarne og nyuddannede unge. Problemet består i at gøre det budskab klart for dem.«

Det siger adm. direktør for LandboNord, Uffe Bertelsen. Han vover den påstand, at han taler på alle 25 DLBR-virksomhedernes vegne, når han hævder, at landbrugets selskaber som helhed har et problem med at rekruttere kvalificerede medarbejdere, eksempelvis inden for økonomi, skat, ledelse, jura m.v.

»På nogle områder kunne vi ønske os flere ansøgere, og den aktuelle krise gør det ikke lettere,« siger Uffe Bertelsen.

»Vi tilbyder ellers jobs med gode betingelser og udviklingsmuligheder - men de unge kender os ikke. Hvad angår branding, kan vi ikke komme på niveau de store konsulenthuse, som alle kender.«

Jobs med tyngde

Ifølge Uffe Bertelsen har kampagnen We Grow Business, via kontakten til bl.a. landets universiteter, taget et godt skridt til at øge kendskabet til de jobmuligheder, som ligger i landbrugets selskaber. Men der skal en vedvarende indsats til for at klare sig i konkurrencen om de unge i fremtiden, pointerer han.

»Hvad angår løn og generelle betingelser, kan vi fint følge med andre virksomheder, men det er ikke der, barrieren ligger. Vi skal kunne vise, at vi vilbyder jobs med stor faglig og kvalitetiv tyngde og sparring i et højt fagligt niveau og med gode udviklingsmuligheder. Man skal kunne være lige så stolt over at være i landbrugets tjeneste som ethvert andet sted,« siger direktøren.

Adm. direktør Klaus Andersen, LandboSyd, der er formand for DLBR, ser rekruttering som et af virksomhedernes største udfordringer.

»Vi får måske ikke et brand som McKinsey, men vi skal blive dygtigere til at fortælle om den mangfoldighed af muligheder, som fødevareerhvervet tilbyder,« siger Klaus Andersen.

Specialisering

Hvor konsulentjobs før i tiden primært blev besat af agronomer, har virksomhederne nu behov for en langt bredere skare af specialiserede medarbejdere - ikke mindst for at kunne dække kundernes stigende behov for rådgivning og ydelser inden for økonomi og ledelse.

»I takt med at landmændenes kompetencer og behov stiger, vil deres forventninger til rådgivningen også stige. Derfor har branchen behov for at tiltrække de rigtige rådgivere, der kan udfordre fremtidens landmænd. Der er både behov for, at rådgiverne bliver mere specialiserede, og at de formår at trække viden over i landbruget fra andre brancher,« siger udviklingschef i Seges, Jakob Lave.

Faktaboks

Masser af jobs

  • DLBR organiserer 26 rådgivningsvirksomheder inklusiv Seges. 
  • Virksomhederne har i alt 2700 medarbejdere
  • Samlet årlig omsætning på 1,7 mia. kr.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle