Mejeri i fremgang efter farvel til mio. af kg mælk

Them Andelsmejeri ligger nu konkurrencedygtigt på mælkeprisen, efter mejeriet sidste år sagde farvel til næsten halvdelen af andelsmælken. Nylanceringer af oste gav medvind, men coronakrisen kradser.

Efter nogle hårde år med en presset mælkepris og en overvejelse om salg eller fusion er der atter kommet fut i det lille ostemejeri Them Andelsmejeris forretning.

Farvel til op mod halvdelen af andelshavermælken samt flere forretningstiltag, herunder en relancering af en række produkter, har givet ny medvind i et ellers stormfuldt år, hvor coronakrisen også påvirkede.

"Det er en udvikling, vi er stolte af og kommer til at arbejde for at holde fast i", forklarer adm. direktør Torben Aarris om regnskabet for perioden 1. oktober 2019 til 30. september i år.

Han ønsker ikke at oplyse årets mælkepris andet end, at »den er absolut konkurrencedygtig« til andelshaverne, der efter farvellet forrige år til 6 andelshavere med i alt 25 mio. kg mælk nu består af en skare på 13 mælkeproducenter.

Omsætningen oplyses ikke i regnskabet, men bruttofortjenesten steg med 7 mio. kr. til 27 mio. kr. Stort set hele det beløb dribler ned til bundlinjen, der endte på 7 mio. kr. som årets resultat.

Godt halvdelen, nemlig 4,5 mio., kr. skal sendes ud i efterbetaling. Med en samlet andelshaver-mælkemængde på godt 35 mio. kg ender det på omkring 11 øre pr. kilo.

35 pct. til foodservice

Hvor Them mejeriet tidligere havde det problem, at man havde for store mængder ejermælk, køber mejeriet i dag fra eksterne.

Herunder er der også tilknyttet faste mælkeproducenter som leverandører, så produktionen kan opretholdes på de 50-60 mio. kg mælk, der skal bruges.

De tidligere seks andelshavere blev købt ud af selskabet via en portion af egenkapitalen. For nuværende tager mejeriet ikke nye ejere ind.

Blandt de store begivenheder i 2020 kommer man ikke uden om coronakrisen, der tydeligt har kunnet mærkes på mejeriet. Før marts solgte Them nemlig omkring 35 procent af den samlede produktion inden for foodservice.

"Vi skal absolut ikke klage i forhold til mange andre, men vi havde en stor andel af vores omsætning i foodservice. Detailsalget har delvist kunnet opveje det, men ikke fuldstændigt", forklarer Torben Aarris.

Han glæder sig over, at selskabet er lykkedes med en repositionering af selskabets oste og hele mejeriets brand.

"Vi har fået nye emballager, nyt brand, ny markedsføring og mest vigtigt også en række nye produkter, som vi har udviklet på i de seneste år", forklarer han.

"Det er alt sammen noget, der bidrager til vores vækst og er blevet taget rigtig godt imod af forbrugerne".

Forventer salg i Kina

Blandt de store og omtalte satsninger for Them Andelsmejeri er også salg af børneernæring i Kina. Allerede i dag ruller en række produkter af sted til Asien, men Them har fået kontrakt med en stor kunde om en række produkter, hvor der nu kun mangler de officielle stempler fra kinesisk hold.

Derudover forventer Torben Aarris, at 2021 fortsat vil stå i coronaens tegn med usikre vilkår for hele verden - og så kommer Brexit.

"Vi har stort salg af bulkvarer som mælkefedt og protein. Det er jo følsomt for verdensmarkedspriserne og kan påvirkes af coronaens udvikling. Og så må vi se, hvordan Brexit ender", konstaterer han.

Faktaboks

Them Andelsmejeri

  • Them Andelsmejeri tæller 13 andelshavere, efter amba’et i starten af 2019 sagde farvel til 6 andelshavere med samlet 25 mio. kg mælk.
  • Omtrent halvdelen af mælken er økologisk.
  • Mejeriet oplyser ikke sin løbende mælkepris, andet end at den er ’konkurrencedygtig’.
  • Efterbetalingen ventes at blive på 11 øre pr. kilo. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle