Mens slagtningerne faldt: Tysk slagterikonge øgede markedsandele

Omsætningen steg med knap 10 procent og også slagtningerne steg i et ellers faldende tysk hjemmemarked, melder Tönnies-koncernen.

Den tyske slagterikoncern Tönnies fortsætter med at tage markedsandele på sit hjemmemarked for svineslagtninger.

Det viser netop offentliggjorte regnskabstal fra den ellers privat-orienterede koncern, der også ejer Tican Fresh Meat herhjemme.

Således steg slagtningerne i Tyskland sidste år med 0,5 procent til nu 16,7 mio.

Dermed står Clemens Tönnies og Co. stadig for omtrent hver tredje gris slagtet i det tyske - hvor slagtningerne ellers har været faldende de seneste år. Alene i 2019 faldt de tyske slagtninger samlet set med 3 procent til 55,2 mio. styk, melder tal fra AMI.

I alt forarbejdede Tönnies-koncernen på verdensplan 20,8 mio. svin. Heraf står de danske slagtninger i Tican Fresh Meat med 3,4 mio. årlige grise i Thisted og Brørup for en væsentlig andel af de ikke-tyske grise.

Overskud - det offentliggøres ikke

Hvis man så som læser undrer sig over, at der ikke står noget om overskuddet på bundlinjen i denne artikel - så skyldes det, at dette ganske enkelt ikke oplyses i meddelelsen fra Tönnies.

Clemens Tönnies opfatter indtjeningen som et privat anliggende - og de tyske regnskabsregler giver betydelig mere frihed i offentliggørelsen end de danske, hvor der forlanges regnskaber indsendt til myndighederne og offentliggjort inden for fem måneder. Derfor fremgår overskuddet - eller et eventuelt underskud - aldrig i rapporteringen af Tönnies-koncernen.

Stor vækst i Kina, men Tyskland stadig vigtigst

Omsætningen steg også - ikke overraskende, når man tager de eksploderende priser i 2019 ind i ligningen.

For første gang i virksomhedens historie rundede salget 7 mia. Euro - og endte på 54,4 mia. danske kroner. Dette var en vækst på 9,8 procent i forhold til 2018.

En stor del skyldtes naturligt nok den stigende efterspørgsel fra Kina.

"Vi oplevede et internationalt marked, som aldrig før det forløbne år", udtaler Clemens Tönnies, administrerende partner. Han opsummerer, at årets første halvdel var "økonomisk udfordrende, efterfulgt af anstændig markedsvækst fra efteråert 2019".

Slagteriejeren understreger, at Tönnies har klaret sig godt i sammenligningen med et øvrige marked. Det skyldes også, at man er internationalt orienteret og nyder godt af salget til Kina. 

Flere af topcheferne i Tönnies-koncernen understreger dog i pressemeddelelsen om regnskabet, at man stadig har "fuldt fokus på det vigtige tyske hjemmemarked".

I 2019 lukkede Tönnies sit kreaturslagteri i Beckum og har i stedet valgt at fokusere på en markant opgradering til i alt 600 mio. kr. i kreaturslagteriet i Badbergen, hvor de årligt 440.000 kreaturer fremover skal slagtes.

Sidste uge annoncerede Tönnies et nyt bæredygtighedsprogram frem mod 2030. Her er målet, at et kilo Tönnies-kød i 2030 ikke udleder større emissioner end et kilo ris.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle