Ny kvægstrategi: Samfundskontakt bliver til samfundskontrakt

Samfundskontrakten er i centrum i L&F Kvægs nye kvægstrategi for 2021-2023.

Et lille ekstra bogstav, et r, gør en stor forskel, når ordet samfundskontakt bliver til samfundskontrakt. For pludselig bliver det meget mere forpligtende, og det er, hvad Landbrug & Fødevarer Kvæg ønsker i sin nye strategi.

Det skal være bæredygtigt. Det skal være det, forbrugerne vil have. Dyrevelfærden skal være høj og landmanden skal leve godt af det.

Nogenlunde sådan lyder det om fremtidens kvægproduktion i sektor kvægs Strategi 2023. Det er mange og høje krav. Men formand Christian Lund er overbevist om, at danske kvægbrugere kan honorere det – og forklarer om tanken bag kvægsektorens nye strategi:

”Et af formålene med en strategi er at skubbe udviklingen i den retning, vi mener vil gavne de danske kvægbrugere. Den danske forbruger er i bund og grund positiv stemt over for danskproducerede fødevarer. Det skal vi styrke i fremtiden, og det kan vi, når vi samarbejder og gør hinanden bedre,” siger Christian Lund, formand for L&F Kvæg.

Gensidig afhængighed

L&F Kvæg har udpeget fire strategiske pejlemærker og bevidst sat Samfundskontrakten i centrum. Det er vigtigt med forståelse for, hvorfor der overhovedet er kvægbrug i Danmark – for at lave eftertragtede fødevarer.

"Det bør være indlysende, at det vi producerer, skal kunne sælges. Det skal simpelthen gennemsyre alt, hvad vi gør. Og det skal produceres på en måde, som vi har lyst til at fortælle forbrugeren om. En stærk forankring i det omgivende samfund i centrum", forklarer sektordirektør Ida Storm.

Men hvorfor kontrakt og ikke bare kontakt?

"Med ordet ’kontrakt’ vil vi signalere en gensidig afhængighed – kvægbruget og det omgivende samfund imellem. Ingen af os kan leve uden opbakning og respekt fra den anden part – det går begge veje", siger hun.

Selvom kvægklyngen i dag er nået langt i samarbejdet med det omgivende samfundet målet at komme endnu længere. En stærk samfundskontrakt kræver nemlig, at kvægbrugere aktivt engagerer sig i lokale, nationale og internationale problemstillinger, er proaktive og åbent kommunikerer om klyngens mål og udfordringer. 

Det kan man gøre ved at involvere sig og indgå i forpligtende samarbejder med organisationer og virksomheder i og omkring landbruget. Det kan være med til at synliggøre kvægbrugets positive bidrag til samfundet.

Læs hele strategien her:

Faktaboks

Strategiske mål1. Andelen af danskere, der ser positivt på dansk kvægbrugs forskellige bidrag til samfundet, skal øges 2. Danske kalve-, oksekøds- og mejeriprodukter skal være forbrugernes foretrukne valg 3. Udvikling af fremtidens talenter inden for kvægproduktionen i samarbejde med kvægklyngen4. Åbent landbrug, Skolekontakten, Dyrskuer o.l. skal sammen med Landbrug & Fødevarer og andelsvirksomhederne fortsat understøttes og udvikles5. Dialogen med det omgivende samfund skal styrkes.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle