Ny strategi: Økologisk Landsforening vil være bred interesseorganisation

ØL vil skifte ham - fra brancheorganisation til NGO eller bred interesseorganisation.

Økologisk Landsforening har indledt et stort strategiarbejde, som skal føre til, at foreningen over de kommende år vil skifte profil fra forening for økologiske landmænd og virksomheder til en mere bred interesseorganisation eller NGO, hvor forbrugere og helt nye medlemsgrupper bliver ligeværdige med de nuværende. Desuden vil foreningen indføre en ny forretningsmodel med kommercielt salg af ydelser og rådgivning.

Det skal styrke foreningen politisk og sikre et mere solidt, økonomisk fundament.

Det fortalte ØL-formand Per Kølster ved generalforsamlingen i Vingsted fredag.

"Vi udfordrer det, at Økologisk Landsforening af omverdenen er blevet omfattet mere som en brancheorganisation særligt for økologiske landmænd end som en bred interesseorganisation", sagde Per Kølster.

"Forbrugerne og borgerne, der deler vores visioner, har indtil nu været stedbørn i vores organisation. Vi har ikke været i stand til at håndtere dem rigtigt hidtil", sagde Per Kølster.

Rødderne ligger fast

"Vi ændrer ikke ved, at foreningens rødder er og vil blive ved med at være i det økologiske landbrug. Men vi vil med vores strategi gøre det lige så klart, at vi skal arbejde ligeværdigt med alle vores medlemmer i landbruget, i virksomhederne, i de professionelle køkkener og med borgerne i samfundet - og dermed på kryds af hele værdikæden", sagde Per Kølster.

De fire medlemsgrupper fremover er: Økologiske primærproducenter, virksomheder, professionelle køkkener og personlige medlemmer.

Ny struktur

Den nye strategiplan betyder, at Økologisk Landsforening i det kommende år vil arbejde målrettet med foreningens demokratiske struktur.

"Måske vil det munde ud i, at vi foreslår en ny struktur og dermed vedtægtsændringer på næste års generalforsamling", sagde Per Kølster.

Otte punkter

Kerne-elementerne i den ny strategi er:

1. Styrket kapitalgrundlag (kapitaltilskud på 5 mio kr.)

2. Styrket kendskabsgrad og profil som bred NGO.

3. Etablering af kommercielle forretningsområder.

4. Styrket medlemsfokus og fokus på synlig værdiskabelse.

5. Medlemsrekruttering, herunder etablering af større gruppe af personlige medlemmer.

6. Professionalisering af foreningens drift.

7. Ny og tilpasset demokratisk struktur.

8. Partnerskaber.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle