Nyt klimaprogram: Arlas kunder skal bidrage til CO2-reduktion på gårdene

Storbritannien bliver første land, hvor programmet rulles ud. Næste år rammer det blandt andet Danmark.

Arla samler nu data fra klimatjekprogram og den nye tillægsmodel for bæredygtighed i en nyt klimaprogram for kunderne. 

I første omgang rulles programmet ud på det britiske marked, men det rammer kernemarkederne herunder Danmark næste år.

Programmet gør det muligt for kunder at deltage i det nye program Customer Sustainability Programme, hvor de kan bidrage til specifikke initiativer på gårdene og dermed direkte hjælpe til at reducere Arlas udledninger af CO2. 

- Mejeri er en nøglekategori for vores retail- og foodservicekunder, og for nogle af dem udgør udledningen fra mejeri en stor del af deres scope 3. Vi ser derfor en stigende interesse for at indgå partnerskaber, og det hilser vi velkommen. Vores datadrevne og målbare tilgang til scope 3-udledninger har givet os en førende position, som giver os nye strategiske og kommercielle muligheder for vores mælk, siger COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen i en pressemeddelelse.

Scope 3 er en del af det såkaldte Science Based Targets Initiative, hvor Scope 3 er de indirekte udledninger fra varer og tjenester, der forbruges.

Første aftaler er indgået

I Storbritannien er de første aftaler med kunder som Aldi og Starbucks indgået, og de dækker over 1 milliard kroner mælk.

Kunder, der skriver sig op til programmet, får en tættere forbindelse til Arlas andelshavere gennem forsknings- og pilotprojekter på gårdene.

Derudover får de også adgang til mere detaljeret rapportering fra gårdene med CO2-udledning per kilo mælk og kundetilpassede datarapporter

Ifølge Arla skal det bidrage til andelshavernes arbejde med at reducere udledningen fra deres gårde.

Der vil desuden gå penge til nye projekter inden for eksempelvis fodertilsætningsstoffer, genetik, biodiversitet og brug af gødning. 

Mælkemængden tilgængelig for kunderne i programmet kommer fra Arlas klimatjekprogram og er også en del af den nye tillægsmodel for bæredygtighed, som blev udviklet i tæt samarbejde med de ca. 8500 andelshavere i Arla. 

3,7 milliarder kroner

Med tillægsmodellen har Arla øremærket op til 3,7 milliarder kroner om året til og med 2030 til at belønne klimatiltag på Arla-gårdene gennem et nyt pointbaseret tillæg til den månedlige mælkepris. 

Landmændene optjener point baseret på deres tiltag inden for klima og miljø, og de ser positivt på interessen fra og udsigten til økonomisk støtte fra Arlas kunder.

Baseret på første udbetaling i august 2023, er cirka 2,2 milliarder kroner på årsbasis aktiveret.

/brahe

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle