Salget af økologi tordner i vejret

De danske detailkæder har sænket prisen på økologiske fødevarer, og nu vokser salget så eksplosivt, at det overrasker alle i branchen.

»Salget af økologiske fødevarer vokser lige nu med en hast, der overstiger vores vildeste forventninger,« siger Jens Visholm, food-direktør i Coop, til Finans.

Detailgiganten sænkede i begyndelsen af januar priserne på økologiske fødevarer i 1.100 butikker i kæderne Fakta, Kvickly og Brugserne. I første omgang blev prisen på frugt og grønt sat ned, og siden fulgte prisen på kød med ned. Effekten på salget har været dramatisk.

»Vi har sat priserne mest ned på store, synlige varer som kartofler og æbler. Eksempelvis er prisen på økologiske æbler sat ned med 30 pct., og effekten har været en femdobling af salget. Det totale salg af frugt og grønt er vokset 40 pct., og vækstraterne har været meget, meget høje i Fakta og Dagli’ Brugsen, hvor det økologiske salg hidtil har været relativt beskedent,« fortæller Jens Visholm til Finans.

De lavere priser betyder naturligvis mindre fortjeneste til Coop på hvert solgt æble, men i det store billede giver prisnedsættelsen alligevel økonomisk mening.

»Når omsætningshastigheden stiger, falder vores spild. Det er en meget vigtig faktor, at vi på de måde kan reducere mængden af varer, som kasseres, fordi de er blevet for gamle. Samtidig er det positivt, hvis vi kan få flere af de kunder, der køber økologisk, fordi de generelt er rigtig gode kunder,« påpeger Jens Visholm.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle