Salget af økologisk kød faldt markant efter prisstigninger

Stigende kilopriser kan have påvirket salget af økologiske fødevarer i negativ retning.

Salget af økologiske fødevarer faldt tre procent i 2022 og endte på samlet 15,5 milliarder kroner. 

Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik tirsdag.

Særligt slemt stod det til i den økologiske kødafdeling.

Målt i mængder faldt salget af økologisk svinekød, kyllingekød og oksekød henholdsvis 26, 27 og 20 procent.

Ifølge Danmarks Statistik kan den negative udvikling blandt andet være et resultat af stigende priser.

- Stigende kilopriser kan have påvirket salget i negativ retning, hvis konventionelle varer vælges i stedet, eller hvis billigere økologiske varegrupper erstatter dyrere, skriver Danmarks Statistik.

- Det kan være tilfældet for kød, som har højere kilopriser end de fleste øvrige varegrupper.

Den negative udvikling skal dog også ses i lyset af, at salget af økologiske fødevarer oplevede kraftig vækst frem til 2020.

Ikke overraskende

At der blev solgt mindre økologi i detailhandlen i 2022 kommer ikke bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

-Det er ikke overraskende, at vi har måtte konstatere et fald i økologisalget, da mange danske forbrugere i 2022 har haft et mindre rådighedsbeløb til fødevarer på grund af høj inflation og stigende energipriser, siger hun i en pressemeddelelse.

Ifølge Danmarks Statistik har nedgangen i økologisalget været størst for kødvarer, men der er mængdemæssigt også solgt færre basisvarer som økologisk mælk og æg.

Til gengæld har frugt og grøntsager kun oplevet et lille fald i salget. Frugt og grøntsager er med et samlet salg på 5,7 milliarder kr. den største økologiske varegruppe. I 2022 blev der solgt mejerivarer for 2,9 mia. kr., hvilket var næststørste varegruppe.

Der blev solgt økologisk kød og æg for hhv. 1,1 mia. og 0,8 mia. kr.

Til trods for nedgangen i økologisalget er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for fremtiden. 

-Stigende forbrugertillid og faldende inflation gør, at vi i takt med at danskerne igen får flere penge mellem hænderne forventer, at økologisalget igen vil begynde at stige, siger Kirsten Lund Jensen og fortsætter:

-Vi hører ligeledes fra flere detailkæder, at økologien og de økologiske værdier fortsat vægtes højt af forbrugerne, og det gør os fortrøstningsfulde når vi ser på fremtiden. Vi forventer derfor også, at vi allerede i 2023 vil se en mindre vækst i økologisalget,

Den økologiske markedsandel i detailsalget er, ifølge Landbrug & Fødevarer, af Danmarks Statistik beregnet til 12 procent, hvilket formodes at være den højeste i EU i 2022, skarpt forfulgt af Østrig med 11,5 procent. 

Mindre end forventet

Hos Økologisk Landsforening påpeger man at faldet i salget af økologiske fødevarer er mindre end forventet.

- Det glæder os, at forbrugerne trods det, at de har været hårdt ramt på privatøkonomien, har holdt ved og været loyale over for økologien. De vægter fortsat rene fødevarer og høj dyrevelfærd. Vi havde frygtet et større fald i salget på baggrund af de tal, vi løbende har modtaget. Vi håber, at udviklingen er stabiliseret, og at økologien kommer stærkt på banen, siger Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

- Mange har kunnet opretholde deres økologiske forbrug ved at købe en billigere økologisk variant i form af private label eller ved at handle i discount, fortsætter han.

Selvom omsætningen generelt er faldet i 2022, er der varegrupper som er gået frem. Fx er hvedebrød steget med 29 procent, pasta med 18 procent og smør og blandingsprodukter med 15 procent. Den varegruppe, der er gået mest tilbage, er kød, som også er nogle af de produkter, som er dyrest.

- Den udvikling handler selvfølgelig om, at forbrugernes økonomi har været presset. Men den udvikling kan også påvirke forbrugerne positivt til at skrue op for det grønne og vælge mindre men bedre kød," siger Carsten Ahrenfeldt.

Økologisk Landsforening håber på at udviklingen har stabiliseret sig.

- På baggrund af tilbagemeldinger fra kæderne håber vi på, at udviklingen i markedet har stabiliseret sig. Faldende forbrugerpriser og en forsigtig optimisme i samfundet giver forventninger om, at faldet ikke fortsætter, og at økologien kommer tilbage på vækstsporet, siger Carsten Ahrenfeldt.

Obs. Kommentarer fra Økologisk Landsforening tilføjet kl. 9.21


 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle