Skuffet ordfører: Tynd, tynd aftale om dyretransporter

Den endelige aftale om skærpet kontrol med lange dyretransporter er landet langt fra udgangspunktet, lyder det fra ordfører, der havde håbet på en langt bedre aftale.

Tirsdag kunne regeringen og Dansk Folkeparti præsentere ny aftale om kontrol med lange dyretransporter

Aftalen er faldet på plads udenom Socialdemokratiet og Enhedslisten, der ellers, sammen med DF, var en del af det flertal i Folketinget, som tvang regeringen til forhandlingsbordet om dyretransporterne.

Og hos Enhedslistens dyrevelfærdsordfører Rasmus Vestergaard Madsen, der har siddet med ved de indledende forhandlinger, er der klar skuffelse over aftalen.

"Jeg synes, det er en tynd, tynd aftale. Den er umiddelbart noget ringere, end den aftale vi forhandlede om i sidste uge", siger han til Landbrugsavisen.dk og fortsætter:

"Jeg havde håbet på en periode, hvor 100 procent af transporterne blev kontrolleret for at finde de brodne kar. Nu ender vi på 10 procent, og det er virkelig skuffende".

"DF er faldet til patten"

Det ærgrer især Rasmus Vestergaard Madsen, at Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Enhedslisten ikke har kunnet udnytte sit flertal mod regeringen.

"I stedet er Karina Due (dyrevelfærdsordfører hos DF, red.) faldet til patten over ved ministeren, og det er virkelig ærgerligt", siger han.

Ordførerne og ministeren tog hul på forhandlingerne i sidste uge, og her havde ministeren lagt op til 3.000 kontroller i anden halvdel af 2019, ifølge Rasmus Vestergaard Madsen. 

I aftalen er man landet på 1.500 kontroller halvårligt ud af de cirka 30.000 årlige dyretransporter.

"Jeg ved ikke, hvad man har diskuteret mellem regeringen og Dansk Folkeparti, men jeg havde håbet på en langt bedre aftale," siger han.

Derudover er ordføreren skuffet over, at erhvervet ikke selv skal betale for de mange ekstra kontroller.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle