Gevinst med ny foderstrategi til slagtesvin

Nye foderstrategier og højere kødprocent giver gevinst i slagtesvineproduktionen.

Måske det er tid til at opdatere din foderstrategi i slagtesvinestalden.

Det fortæller Caroline Kold Simonsen, der er Svinerådgiver i LandboNords SvineRådgivning.

Hun har set på data fra klassificeringskontrollen, og de viser en kraftig stigning i den gennemsnitlige kødprocent i de seneste to år.

"Det har givet mulighed for, at flere og flere besætninger har hævet slutfoderstyrken til 3,4-3,6 FEsv pr. dag, uden at det har påvirket kødprocenten. I nogle tilfælde er foderforbruget ligefrem faldet ved højere slutfoderstyrke", siger Caroline Kold Simonsen til LandboNords hjemmeside.

Hun fortæller, at udregninger viser, at gevinsten ved at hæve slutfoderstyrken fra 3,0 til 3,3 FEsv pr. dag er ca. 12 kr. pr. gris ved 12 ugers omgangstid og en notering på 14 kr.

Gevinsten falder til 8 kr. pr. gris, hvis noteringen falder med 2 kr. Hvis der køres med 13 eller 14 ugers omgangstid i stalden, så er gevinsten mindre eller lig nul.

Lavere foderforbrug og højere kødprocent

Hvis indholdet af protein og aminosyrer hæves med 5 procent, koster det ca. 2 øre pr. foderenhed, men dette tjenes hjem igen ved højere daglig tilvækst (højere slagtevægt), lavere foderforbrug og højere kødprocent.

"Den største gevinst fås igen ved en høj notering og 11-12 ugers omgangstid. Hvis omgangstiden er 13-14 uger, så skal protein og aminosyrer niveauet holdes på standardnormen, hvilket er 7,7 gram fordøjeligt  lysin/120 gram fordøjeligt råprotein", siger Caroline Kold Simonsen,.

Hun vurderer, at ændringen også vil have en værdi ved en notering under 12 kr., især ved et presset system med 11-12 ugers omgangstid.

"Der skal selvfølgelig hele tiden regnes cost-benefit, så foderstrategien ændres, hvis forudsætningerne ændrer sig", understreger Caroline Kold Simonsen.

 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle