Tarmproducent mærket af prisfald

Tarmproducent DAT-Schaub går ud med årsresultat på 262 millioner kroner.

Det har været et godt år for tarm- og ingrediensvirksomheden DAT-Schaub, som dog er mærket af prisfaldene på markedet. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

I alt går DAT-Schaub, der er datterselskab til Danish Crown, i år ud med en omsætning på knap 3,4 milliarder kroner og et resultat på 262 millioner kroner. 

"En af de største udfordringer har været, at prisen på nogle produkter, er faldet markant, og det har haft en negativ effekt på indtjeningen. Blandt andet har markedet for lammetarme været vanskeligere end året før, ligesom naturtarmsområdet generelt har været påvirket af handelspolitiske hindringer," beretter administrerende direktør Jan Roelsgaard.

Øget afsætning af kunsttarme

Det har derfor været afgørende for DAT-Schaub at øge deres behandlinger af tarmsæt, ligesom deres afsætning af kunsttarme har oplevet fremgang på en række markeder, meddeler selskabet.

"Det understreger endnu engang, at de virksomhedsopkøb, vi har foretaget over en længere årrække, har været den rigtige strategi. Netop vores store geografiske spredning og ekspertise indenfor alle typer af tarme til pølseproduktion er grunden til, at vi både kan vinde markedsandele og levere et fornuftigt resultat efter et år, hvor mange af vores konkurrenter lider under de vanskelige markedsforhold," siger Jan Roelsgaard.

DAT-Schaub har i år investeret i og åbnet en ny ingrediensfabrik i den nordfranske by Moreuil, hvilket selskabet forventer kan gøre dem i stand til at øge deres eksport af ingredienser ud af Frankrig. 

Virksomheden er producerer og sælger natur- og kunsttarme, ingredienser, emballage og maskiner til globale markeder i Tyskland, Sverige, Polen, England, Frankrig og USA.

Faktaboks

Resultater 2013/2014

Årsresultat: 262 mio. kr.

Omsætning: 3,4 mia. kr.

Antal ansatte: 1.800

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle